Erfaring

Miriams karriere startede ud hos først Research International og derefter Carat (Deep Blue). I 2012 skiftede hun til nuværende Zupa, og efter en kort afstikker til Hjaltelin Stahl som Strategic Planner, rykkede hun tilbage til det digitale bureau. I 2015 tog hun til Another, men har siden slutningen af 2018 siddet som Strategy Director hos AKQA.

Motivation

Miriam Plon Sauer er en af de yngre profiler på listen, men hendes plads er ikke desto mindre velfortjent. Siden hendes ankomst til AKQA i Danmark har hun som strategisk direktør spillet en aktiv rolle i at styrke og rykke bureauet til at være mere end et digitalt bureau. Dette med hendes højtprofilerede strategiske begavelse og dybe forståelse for forholdet forbruger og brand imellem. Miriam kombinerer digital, kreativitet og forretning i tanke såvel som i praksis, hvilket har medført stærkere og mere meningsskabende brands for bureauets kunder. Samtidig har hun i branchen sat brand purpose højt på agendaen og fået selv væsentlige C-level-aktører til at forstå det værdiskabende i at arbejde med begrebet som overordnet retning for hele virksomheden. Miriams vilje, fremsynethed og strategiske flair bydes varmt velkommen på The M List 2020.

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Ét højdepunkt har været at lede et Europæisk strategisk projekt for Jordan (Nike). Udfordringen er at blive relevant for en målgruppe, der ikke er vokset op med Michael Jordan. Igennem projektet lykkedes det os at få Jordan til at ændre deres syn på og tilgang til målgruppen. Det glæder jeg mig til at se eksekveret og omsat til kommerciel succes.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Der er tusind ting, jeg gerne ville have brugt mere tid på. Men jeg ville ønske, jeg havde taget mig tid til flere fagnørdede snakke med kunder og kon-kolleger om, hvad der skal til for at bygge brands i dag. Så det her er en åben invitation til andre brandnørder i 2020. 🙂

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

At fastholde et fokus på langsigtede mål og langsigtet udvikling. Virksomheder, der investerer i brandet i nedgangstider, har en større sandsynlighed for at komme stærkt ud på den anden side. Men branding og innovation er ofte de funktioner, der bliver skåret mest og hurtigst ned på.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Min rolle er delvist europæisk, og jeg har rejst rigtig meget i 2019 for at arbejde med vores internationale kunder. Hvilket er både sjovt og udfordrende. Men i takt med, at vi opbygger vores kompetencer inden for brand- og kreativt arbejde i DK, forventer jeg, at jeg kommer til at fokusere mere på vores danske kunder i 2020.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Vi har to store projekter i øjeblikket, som begge har en direkte sammenhæng med FN’s verdensmål, og jeg tror, vi kommer til at se meget mere af det. Udfordringen bliver at holde fast i, at det kræver handling og ikke bare kommunikation, hvis man som brand vil arbejde med verdensmålene.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Pernille Gjøls-Andersen har en stor stjerne i min bog, fordi hun har påtaget sig en svær opgave med at få brandstrategi integreret i et konsulenthus. Jeg er fan af hendes arbejde med at sætte brandet i centrum af forretningsstrategien. Og hendes anvendelse af “Brand Orientation” kan alle, der arbejder med brands, blive inspireret af.