Erfaring

Morten startede karrieren hos Home Sweet Home tilbage i 2004. Siden da har han siddet i række kreative stillinger hos spændende virksomheder som Porsche, True Agency, Adtomic Konstellation og Virtue. I 2017 rykkede han til VICE Media, og sidder i dag som Executive Creative Director for VICE/VIRTUE Northern Europe. Derudover sidder han som jurymedlem hos bl.a. The True Award og The Drum.

Motivation

I foråret kunne Morten Grubak, sammen med Virtue-teamet, løfte både armene og en Grand Prix i vejret ved The One Show i New York, og i efteråret kunne hans navn ses på The Drums årlige Digerati-liste over de dygtigste digitale marketers på verdensplan. Og succesen stopper ikke her. Det seneste år har også budt på en flot forfremmelse til Morten, som nu kan kalde sig Executive Creative Director for Virtues nordeuropæiske forretning. En anerkendelse, der kom i kølvandet på et succesrigt Cannes Lions, hvor Virtue hentede hele otte løver hjem. Mortens kreative begavelse og imponerende arbejde har udviklet Virtue fra et contentproduktionshus til et selvstændigt, konceptuelt kraftcenter, og han står klart som en af branchens skarpeste kreative tænkere og ledere. Det kan ikke komme bag på nogen, at han igen er på årets liste.

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

2019 har været et helt igennem vanvittigt år! Alt fra succesen i Cannes og ONE SHOW til mit udvidede ansvar som Executive Creative Director i europa til at være på The Drums liste over de 100 bedste Digitale Marketers i verden. 2019 skylder mig intet.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Holdt ferie. Det blev til halvanden uge i 2019. Det skal jeg blive bedre til.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Vi kører på et godt globalt momentum, så jeg ser positivt på 2020, da vores pipeline allerede er solid.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Med mit øgede ansvarsområde i Europa, bliver 2020 en rigtig fed udfordring for mig, hvortil jeg skal bidrage til vores transformation om, at fungere som et “Borderless Agency”. Jeg ser frem til at arbejde med kreative folk fra Berlin til Barcelona på fælles projekter og briefs.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

I allerhøjeste grad. De sætter agendaen og kursen for en fælles vision om at bidrage til at det lykkes. Vi som industri har et kæmpe ansvar for at bruge vores position til at skubbe til debatten og handlemønsteret hos dem vi kommunikerer med, men også for selv at træffe de rigtige etiske valg.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Jeg har heldigvis to hænder, så skulderklap til Frederik Andersen & Anja Thomsen, tildligere CEO’s, VIRTUE Nordic. De har begge en helt afgørende del af æren for alt, hvad vi har opnået i 2019. Fra ukendt bureau i Norden til ét af de mest prisbelønnede bureauer i Europa. Jeg er meget taknemmelig for at have arbejdet med dem begge.