Erfaring

Morten har haft sin gang i nogle af landets største FMCG- og branddrevne virksomheder, hvor han har siddet i ledende marketingstillinger. Først Dandy og Cadbury (i dag Mondelez), senere TOP-TOY og LEGO Group, og de seneste seks år hos Carlsberg Group. Her sidder han i dag som Vice President Marketing.

Motivation

Siden 2016 har Morten Holst Boye været fast inventar på The M List. Og her har vi ham igen på både The M List 2020 og nomineret til Årets CMO 2020. Som øverste chef i Carlsbergs marketingafdeling har han igen påvist flotte økonomiske 2019-resultater for de mange Carlsberg-brands. Bare resultaterne for Carlsberg Nordic, der med længder er blevet Danmarks største alkoholfri-øl, taler for sig selv. Dette, sammen med bæredygtige initiativer og priser i både Cannes og ved Rambuk-uddelingen for bryggeriets innovative dåsepakning, kan spores tilbage til Morten. Han kendes i branchen som én af dem, der bedst forstår at drive virksomhedsvækst på den store klinge og som evner at bringe digitale muligheder helt ind i kernen af marketinggesjæften. Morten er blandt landets mest prominente og dygtigste marketers og hører til på årets liste.

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Vi har drevet øl-kategorien via solidt arbejde med kategorien og vores portefølje. Bæredygtighed har fyldt en del med relancering af Carlsberg brandet inkl. den nye snap pack uden plastik og på Tuborg har vi bl.a. faciliteret, at de fire største festivaler reducerede affald, ved at benytte genbrugskrus fremfor éngangskrus.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Jeg ville gerne have brugt endnu mere tid til sparring og idégenerering med mine mange dygtige kolleger. Og så ville jeg gerne have været mere ude i butikkerne og barerne i sandhedens øjeblik, hvor vores produkter skal det sidste stykke ned i kurven hos shopperen eller ned i ganen på forbrugeren.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Min største udfordring bliver at forme og drive vores satsning på alkoholfrie øl på tværs af Carlsbergs markeder, så vi vækster med de forventede 20-25 % hvilket er en helt uhørt høj vækst i vores industri. Med super dygtige og ambitiøse kolleger, stærke brands og de bedste bryg er jeg sikker på, at vi når i mål.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Efter næsten seks år med fokus på det danske marked løfter jeg blikket og mit korpus ud i verden. Det bliver den største og mest spændende forandring for mig personligt.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Ja, vi har i Carlsberg fokus på et antal af de 17 FN Verdensmål både omkring bæredygtighed og sundhed.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Der er så mange dygtige mennesker i denne branche, der på hver sin måde gør deres ypperste hver eneste dag for deres respektive virksomheder. Så jeg vil ikke fremhæve en enkelt men give hele branchen et skulderklap for at udvikle sig og mange steder i dag tage et meget større og bredere ansvar for forretningsudvikling end for få år siden.