Erfaring

Ole startede karrieren i Spar Nord i 2005 som ansvarlig for Stakeholder Relations. Siden til en stilling som SVP Corporate Communication i 2007 med yderligere ansvar for Business Development i 2015, til i starten af 2019 at blive direktør for kommunikation og digital.

Motivation

Gennem Ole Madsens mange år hos Spar Nord har han vist sig som et yderst værdifuldt aktiv. Med en innovativ tilgang til forretningsudvikling og unikke ledelsesevner har han formået at øge kendskabet til den nordjyske bank på imponerende vis. Virksomheden er nu landets femtestørste bank og har, med Oles evne til at spotte samfundets digitale tendenser, i den grad markeret som en af de mest visionære og fremtidsparate banker herhjemme. Dette ses bl.a. gennem det nye samarbejde med US tech-virksomheden IFTTT samt bankens fokuserede arbejde med bæredygtig finansiering og ansvarlig investering. Ole har både blik og interesse for alle interessenter, og hans høje tempo og ambitionsniveau er svært at holde trit med. En plads på The M List 2020 både anerkender og fremhæver Oles digitale flair og strategiske begavelse.
 

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Vi har i årets løb arbejdet med at aktivere medarbejderne i hele organisationen som ambassadører for brandet, og vi er lykkedes med at etablere en platform for både indhold og eksekvering, som vores kolleger er rigtig glade for at bruge. Dermed har vi skabt en ny kanal, der både i forhold til rækkevidde og økonomi er rigtig stærk.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Vi har været meget fokuseret på de taktiske og aktivistiske indsatser, og det er vi generelt lykkedes godt med. Til gengæld har vi ikke gjort så meget ved den brede kendskabs- og imageopbygning, og det er jeg lidt ærgerlig over, når jeg ser, hvor godt vi faktisk klarer os på kundetilfredshed og omdømme blandt de folk, der allerede kender os.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Det siges, at bankernes forretningsmodel er gået i stykker og ikke er gearet til lav vækst og negative renter. Marketingudfordringen vil afhænge af vores svar på denne forretningsmæssige udfordring. Ét element bliver at markedsføre konkrete nye produkter. Et andet at bygge kendskab i regioner, hvor der stadig er for få, der ved, hvad vi står for.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Jeg tror og håber, at vi kommer til at arbejde mere med de klassiske kommunikations- og marketingdiscipliner. Efter en periode, hvor der har været meget fokus på taktik og algoritmer, bliver 2020 et år med større fokus på det personlige og autentiske. På at være i øjenhøjde med kunderne og på at skabe forudsætninger for samtale og omtale.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

I vores strategi har vi en MWB, der hedder “En ordentlig bank”. Her arbejder vi både med bæredygtig finansiering, ansvarlig investering og med den rolle, vi kan spille i samfundet og den værdi vi skaber via vores lokale engagement, frivillighed mv. Så ja, bæredygtighed bliver et af de helt store nøgleord i 2020.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Jeg har lyst til at anerkende det arbejde, som Peter Froulund og hans team gør i Arbejdernes Landsbank for at booste det allerede gode momentum, banken har. Det er, som om de er her og der og allevegne med alt fra store folkelige sponsorater til innovative nye produkter, og der ser ud til at være en god energi omkring indsatsen.