Erfaring

Pernille startede sin karriere som Communications Assistant hos Designit i 2004. Et lille års tid senere rykkede hun til Carat, som først Media Innovation Manager, senere Strategic & Creative Director. Efter en kort overgang til Wibroe, Duckert & Partners, startede hun hos Hjaltelin Stahl, inden hun i 2014 åbnede døren op til Danske Bank. I dag sidder hun som Head of Industry hos Facebook.

Motivation

For første gang er Pernille Fruensgaard Øe at finde på The M List, og dette på baggrund af en spændende karriere, som senest har budt på et flot skridt ind hos verdens største sociale netværk, Facebook. Pernille har tidligere vist flair for at udvikle sit potentiale hos en række danske og internationale virksomheder. Dette som en central spiller i udarbejdelsen af kommunikationsstrategiske tiltag på tværs af mediediscipliner og -kanaler. Gennem flere år i førende marketingpositioner hos Danske Bank, har hun givet den traditionsrige bank mere nytænkende briller på i deres møde med kunders stigende krav til relevans og digitale muligheder. Nu er hun kommet til Facebook, hvor hun allerede har sat ambitiøse initiativer til søs, for at fremme Facebooks danske tilstedeværelse gennem værdifulde partnerskaber. Velkommen på listen, Pernille!

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Jeg startede hos Facebook i marts, og jeg er stolt over de projekter, jeg har været en del af i 2019. Muligheden for igen at komme tættere på det faglige arbejde i et snitfelt mellem tech, medier, kreativitet og research er for mig den magiske kombination, og vi skaber resultater for vores kunder hver dag.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Facebook har fokus på at samle folk om emner, som er vigtige for dem, i princippet alt fra hækling til landsholdet, og der er klart en spændende rolle for brands at spille i de rum. Hvordan det kan se ud i praksis, varierer meget på tværs af brancher, så det er noget, jeg forventer at tale endnu mere med mine kunder om i 2020.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Vores platforme er meget effektive, så det hjælper os faktisk, når der er fokus på omkostningerne. Det, der typisk sker, er jo, at alt det man ”plejer” pludseligt bliver holdt op imod faktiske performancetal, og der står vi stærkt. Men det er jo altid vigtigt at vise resultater, så det bliver jeg ved med, også selvom prognoserne tager fejl.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Kontoret er vokset en del i år. Den oprustning forventer jeg vil skabe nye muligheder på tværs af discipliner, især hvor kreativitet møder teknologi. Der er ikke længere nogen reel tvivl om at mobilen kan bygge brands, og vores Creative Shop-team er jo et kæmpe aktiv i forhold til at flytte grænserne for, hvordan folk bruger vores teknologi.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Som virksomhed har vi jo en rolle at spille på mange af verdensmålene, og det gør mig stolt, at vi har et stærkt fokus på det, fx inden for energi, klima og ligestilling. På det helt nære plan, så er vi ved at skabe et program, hvor små lokale NGO’er kan få hjælp til at blive bedre på platformen, og det glæder jeg mig til at være en del af.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Michala Svane fortjener meget ros for, at hun har orkestreret en flot digitalisering af Tivolis kunderejse på tværs af marketingdiscipliner – men uden at miste Tivolis unikke magi på rejsen.