Erfaring
Under studierne startede Søren hos Maersk. Dette med forskellige roller, som i 2008 førte til stillingen som Senior General Manager for Strategic Projects og senere til titlen som Director, Head of Solutions. I 2011 blev han Programme Manager for e-commerce hos Dansk Supermarked, og i 2013 kom han til BESTSELLER, hvor han i dag er Head of Omnichannel.
Motivation
Søren Gundtoft Johansen er for første gang at finde på The M List. Dette grundet hans store indsats som Head of Omnichannel hos BESTSELLER, hvor han står i spidsen for alle B2C omnichannel-initiativer på tværs af mere end 2000 butikker. Og Søren kan tage æren for både en støt voksende e-commerce-forretning og et stærkt opblomstrende team. Fra bunden har han opbygget et team, som eksekverer og innoverer på højt plan inden for digitalisering og salg af mere end 20 brands på 14 forskellige markeder. Med dette følger successer som lanceringen af ”Click & Collect”, et samlet loyalitetsprogram og et stadig større fokus på bæredygtighed i modeindustrien. Søren tør at træde op på ikke bare den virtuelle, men også den fysiske scene, hvor han i den grad har skabt sig en synlig plads i branchen. I 2020 har han også på The M List.
Hvad har været din største professionelle succes i 2019?
Oplevelsen af at stå med et hold der kunne eksekvere og innovere på et højt niveau indenfor digitalisering af detailhandel var unik. Ofte er det modsætninger, men vi mestrede i 2019 det paradoks.
Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?
Jeg ville gerne have brugt mere tid på at dele den viden vi har skabt indenfor omnichannel de sidste 6 år. Der er så mange myter og en-mands-meningsmålinger, som kunne trænge til at blive udsat for data.
Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?
Det bliver bare endnu mere vigtigt at binde kanalerne sammen, vise værdien af apps, gøre kommunikation relevant for den enkelte og så selvfølgelig sørge for der stadig er de fedeste produkter på hylderne!
Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?
Teknologi har holdt sit indtog i detailhandelen. Det er ikke længere en single-channel supply/demand forretningsmodel. Kunderne kommer ikke kun ind ad døren i butikken, og butiksbeholdningen er ikke det eneste, der kan sælges. Der venter et massivt teknologifokus i 2020.
Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?
Verdensmålene er jo en reflektion af en nødvendighed som påvirker os alle. Klima og bæredygtighed er særligt vigtigt for mig. Indenfor onlinesalg kommer vi til at arbejde med nye løsninger for at begrænse de kilometer vores produkter skal rejse for at nå kunden. Særligt modeindustrien har udfordringer som skal adresseres.
Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?
Jakob Korsgaard fra AKQA. Een af de stærkeste relationsbyggere jeg kender.