Erfaring
I 2006 startede Bo hos Hello Group som Account Manager, hvorefter han i 2009 kom til Underline som Account Director. Bo rykkede efterfølgende til Wunderman i en tilsvarende stilling, og i 2011 startede han sit OMD-eventyr, hvor han nu varetager jobbet som administrerende direktør.
Motivation
Når snakken falder på en af mediebureaubranchens stærkeste frontfigurer, er det svært at komme udenom Bo Damgaard. Bo har en faglighed, der forener et kvalitets- og detaljefokus med en strategisk kyndighed – en kombination som har vist sig at være en effektiv katalysator for udviklingen af bureauets digitale kompetencer. Trods et turbulent og uforudsigeligt år er OMD fortsat et dygtigt, solidt bureau, som kan bryste sig af en høj medarbejderloyalitet. Bo er en inspirationskilde i branchen, og med stor kommerciel bredde formår han at skabe prisvindende løsninger, som i 2020 har landet OMD førertrøjen i Bureaubiz’ oversigt over de seneste 10 års mest prisvindende danske mediabureauer. Bo er for sjette gang at finde på The M List.
HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?
Mine største professionelle succeser er skabt i samarbejde med mine kolleger på OMD. Vi blev både årets, og de seneste 10 års, mest prisvindende mediebureau. Annoncørerne vurderede os til at være mediebureauet med det bedste image i årets imageanalyse, og vi fastholdt positionen som markedsleder (største markedsandel).
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?
Det er en udfordring lige så meget, som det er en mulighed. Vi skal videre på rejsen med at udvikle vores position som “marketing performance bureau”. Det gælder særligt inden for de af vores konsulentydelser, der succesfuldt kan hjælpe annoncørerne med at skabe den vækst i forretningen, som de er sat i verden for at levere.
HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?
Den vil ikke forandre sig grundlæggende, men blive vanskeligere. Det er en krævende opgave at imødekomme den fornyelse, som sker i vores branche. Det skaber en åbning for indgreb og forbedring i vores rådgivningsprodukt, og det er en svær balance at sikre, at alting forbedres i det små uden at det samtidig forværres i det store.
HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?
Der er kommet større bevidsthed omkring uvildighed, og dermed fokus på transparens i de forretningsmodeller, som forskellige rådgivningsaktører møder markedet med. Der er samtidig fulgt en større realisme med omkring, hvad ting bør koste, hvis det skal være rentabelt for alle parter. Det er tendenser, som jeg håber, vi vil se mere af i 2021.
HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?
Der er mange læringer at drage, men jeg får lyst til at pege på, hvor vigtigt det er at anskue virksomhedens kultur som et strategisk aktiv. Coronakrisen har i vid udstrækning trukket på kulturen fremfor at bygge den, men det er min påstand, at virksomheder med et stærkt kulturelt afsæt har klaret sig bedre gennem krisen.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Uden tvivl alle mine kolleger på OMD. Det er i krisetider, at man viser sit sande ansigt, og jeg er virkelig stolt og bevæget over den måde vi rykkede sammen på, og over hvordan alle drog omsorg for hinanden, og hvordan hver og én tog ansvaret på sine skuldre. Det har imponeret mig hver eneste gang.