Erfaring
Brian startede sin lange karriere inden for e-commerce og digital marketing i 2000 hos først Bon’a Parte og derefter hos FDM Travel. Efterfølgende har han siddet som direktør for Coop.dk og Head of E-commerce hos Masai Clothing Company, inden han i 2018 kom til sin nuværende stilling som E-commerce Director hos Matas.
Motivation
For 20 år siden kastede Brian Andersen sig over e-handelsdisciplinen og har siden sat resultatstærke digitale aftryk hos virksomheder inden for både rejser, tøj og nonfood. Disse har alle båret præg af et solidt strategisk udgangspunkt og stort fokus på kunder og UX-disciplinen. Da Matas for et par år tilbage ville skrue op for den digitale udvikling, var det naturligt, at de satte deres lid til Brian. På bare to år har Brian opbygget en talentfuld e-commerce-afdeling samt sat nye standarder for, hvordan der skabes særdeles konkurrencedygtige alternativer til de store nethandelsmastodonter. For dette løb Matas med prisen som ”Bedste omnichannel virksomhed” samt den prestigefyldte ”Guldpris” ved E-handelsprisen 2020. Matas er i dag en af de mest succesfulde detailkæder i landet, og Brian bydes stort velkommen på The M List 2021.
HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?
Min største succes har været, at vi hos Matas både kommercielt og konceptmæssigt indtil videre er kommet markant styrket gennem coronakrisen. Da Danmark lukkede ned i marts 2020, satte vi et stærkt tværgående hold i virksomheden, og vi fik gennemført en række større forandringer i et tempo, som jeg inden krisen aldrig havde troet var muligt.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?
Udfordringen bliver at skabe et nyt moment på toppen af 2020, hvor vores digitale udvikling sprang tre år frem i tiden. Ideer har vi nok af, så det afgørende bliver at få truffet de rigtige prioriteringer, og herefter sikre kraft nok i eksekveringen på tværs af alle kanaler og kontaktpunkter.
HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?
Jeg forventer i 2021, at kunderne i endnu større omfang vil shoppe på tværs af digitale og fysiske kontaktpunkter. Jeg vil således i 2021 arbejde endnu mere på tværs i Matas for at sikre, at vores kunder møder et samlet Matas – uanset om de bruger vores app, shopper på webben, går i butik eller er i kontakt med os på SoMe.
HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?
Jeg tror, de digitale kunderejser bliver mere differentierede og tilpasset de enkelte brands – og det uden at man går på kompromis med brugervenligheden og gængse standarder i digital navigation. Jeg ser løbende eksempler på redesigns, der skaber vilde løft i brandoplevelsen, men som under overfladen ikke fungerer kommercielt.
HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?
Vi har lært, hvor hurtigt virksomheder kan forandre og omstille sig, når det eksterne pres og adfærdsændringerne fra forbrugerne er stærke nok. Mange virksomheder har taget et digitalt spring i løbet af få måneder, som tidligere ville have taget flere år. Jeg håber, vi kan tage det moment med videre, når coronakrisen en dag er ovre.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Jeg synes, vores brancheforening for digital handel FDIH fortjener et stort skulderklap. De kæmper utrætteligt på mange fronter for at forbedre vilkårene for digital handel og marketing – og de lykkes med både at være synlige i den offentlige debat, men også med at gøre et stort arbejde bag linjerne for at skabe de lange seje forandringer.