Erfaring
Claus skød karrieren i gang hos Fox Riders Co. som Nordic Marketing Project Manager. I 2011 kom han til Red Bull, hvor han avancerede internt og endte i en stilling som Sales & Marketing Director. Siden 2018 har han siddet som Chief Commercial & Digital Officer hos Fitness World Group.
Motivation
Med personligt overskud og den fulde faglige CMO-pakke er Claus Nielsen en marketingprofil, man kommer til at høre mere om de kommende år. 2019 var et stærkt år for Fitness World, hvor Claus stod i front på en marketingstrategi, der tænkte mentalt og socialt velvære ind i livsstilsligningen og inkasserede kæden gode resultater. Forventningen om et 2020 i samme spor blev afbrudt af COVID-19, og hvad der skulle have været et år med spændende kommercielle udfordringer på den internationale gearing af virksomheden, blev i stedet en kamp for at minimere pandemiens omkostninger. Claus har gjort sit for at få kæden helskindet gennem året, og med en omsætning i juli, der lister sig op på niveauet for juli sidste år, er han lykkedes med at få hjulpet kæden tilbage i ringen. Claus indtager derfor en flot plads på The M List.
HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?
At være med til at sikre et succesfuldt salg af virksomheden, og levere de bedste resultater nogensinde, i starten af 2020. At navigere organisationen trygt igennem COVID-19, og samtidigt skabe den store forretningsmæssige og organisatoriske, digitale transformation, samt at vinde Danmarks Bedste E-handels App.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?
At sikre en ny strategisk gearing af virksomheden, efter et turbulent COVID19-år, der har forandret en række forhold, og hvor det bliver afgørende at sikre de rigtige fremtidige strategiske prioriteringer på tværs, samt at forsætte den organisatoriske, kommercielle og digitale transformation af virksomheden.
HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?
Det bliver strategisk afgørende at sikre øget effekt på tværs af gruppen og styrke de etablerede forretningsenheder omkring kerneforretningen og produktet. Det betyder, at det ledelsesmæssige, kommercielle og driftsmæssige ansvar, intensiveres yderligere, med fokus på at sikre rum, rammer og relationer både internt og eksternt.
HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?
Der er et stigende fokus på værdiskabelse gennem produkter og ydelser, der reelt kan bidrage positivt i vores samfund, samt har en længere levetid i kvalitet, udvikling og oplevelse. Der er gode tendenser, vilje og potentiale for at skabe de positive forandringer på tværs af industrier. Det håber jeg vokser dybere, bredere og i nye former.
HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?
Forandringer sker sjældent globalt, så markant indgribende i vores liv. Det har tvunget mange til at skulle tænke anderledes. Det har betydet kvantespring i måden vi arbejder sammen på, øget vigtigheden af kommunikation og fakta. Forhåbentlig kan øget fokus på vores sårbarhed, betyde øget bevidsthed på det der virkelig betyder noget.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Foruden kæmpe high-five til hele vores organisation, for deres passion og måde at takle forandringer på, i et meget specielt år, så vil jeg give et kæmpe skulderklap til hele kulturlivet, sporten og de brancher der kæmper for det de holder af og for at skabe fremtidige gode oplevelser for os alle.