Erfaring

Siden 2015 har Jacob siddet hos TV 2 Danmark med det overordnede marketingansvar, og i 2019 påtog han sig også det samlede kommunikationsansvar. Forinden har Jacob krydset DR og SAS – Scandinavian Airlines, samt siddet i Managing Director-stillinger hos hhv. Betfair, Clear Voice PR og Matchup. Jacob sidder i dag også som jury ved Promax Europe.

Motivation

Når det kommer til marketingdisciplinen, løber TV 2 stærkt, og i 2020 kom de flot i mål med prisen “The Marketing Team of The Year” ved Promax Europe. En sejr der kan tilskrives Jacob Weinreich, som står i spidsen for tv-stationens marketing og kommunikation. Jacob er en flerdimensionel CMO, som besidder lige dele struktur, handlekraft, finesse, overblik og empati. Egenskaber der har gjort ham hurtig til at træffe beslutninger samt til at sætte og lede et af Danmarks stærkeste marketingteams og inhouse-bureauer. Ved D&AD Awards 2020 høstede TV 2 to “Yellow Pencils”, og det er første gang i over 20 år, at et dansk bureau er lykkes med så flot en hæder. Desuden har også TV 2s økonomiske resultater og seerforbrug set flot fremgang det seneste år. Jacob hyldes derfor igen på både The M List og som nomineret til Årets CMO.

 

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?

TV 2 er i år blevet kåret til Europas bedste til marketing inden for broadcast og streaming. Det er en helt fantastisk præstation – ikke mindst fordi det var med længder ned til Disney, som var næstbedst. Det at have skabt så højt et internationalt, kreativt niveau er enestående.

 

HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?

Mediemarkedet ændrer sig markant – nærmest måned for måned. For mit vedkommende betyder det et massivt øget fokus på at skabe nye kunder til TV 2 PLAY og være med til at sikre os den fremtidige gennemslagskraft, som vi som public service-spiller skal have overfor danskerne.

HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?

Vi har de seneste år arbejdet dybere ind i TV 2s forretning end hidtil og fået et bedre blik for, hvor vi skal intensivere vores indsatser for at flytte os med streamingmarkedet. Det har den naturlige konsekvens for min rolle, at den skal kunne favne nye områder og grundforståelse af de markedsmekanismer, der driver salg og forretning.

HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?

Fandenivoldskhed. Vi er virkelig pæne, og jeg synes vi som branche generelt har haft svært ved at stå på tæerne i et 2020, hvor orkanen har raset.

HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?

Simon Dixon fra Dixon/Baxi sagde nyligt. ”We love working remotely. But you can’t beat the studio environment for building a culture to deliver bold creativity”. Vi er et kreativt hus fra ende til anden. Derfor er det citat også meget rammende for oplevelsen hos TV 2.

HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?

Jeg kan kun pege på Matas og deres e-commerce-team. De har formået at stå på skuldrene af hinanden og raget op over alle andre i et vanskeligt år.