Erfaring

Siden 2018 har Mathias siddet som Managing Partner hos IUM Denmark. Inden han kom til mediabureauet, har han haft sin gang hos bl.a. DBA, eBay og Just-Eat.dk, siddet som Digital Strategy Manager hos LEGO Group og som Client Director hos MEC, samt haft to år som Managing Director hos Nodes fra 2016-2018.

Motivation

Da CEO-stolen hos IUM Aarhus i 2018 blev ledig, faldt blikket på Mathias Funder og hans unikke blanding af digitale og tech-kompetencer, og lige siden har flere i branchen holdt et vågent øje med ham. Dette ikke uden grund, da Mathias har vist sig som den rette til at varetage ikke blot det overordnede ansvar for bureauets eksisterende kunder, men også har ført både virksomhed og medarbejdere præsentabelt frem på den danske mediabureauscene. Mathias har dyppet sine fingre i nye martech-discpliner og mestrer samtidig de traditionelle mediegrupper og forståelsen for, hvordan det spiller sammen på et strategisk niveau. Med disse egenskaber har han til trods for coronakrisens udfordringer ført IUM helskindet igennem 2020. The M List 2021 anerkender Mathias’ evner til at motivere sine medarbejdere i medgang og modgang.

 

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?

Vi er lykkedes rigtig godt med at bevare nærheden og relevansen hos vores kunder igennem coronakrisen. I nogle henseender har det endda styrket samarbejdet. Det samme gør sig gældende internt hvor vi, som mange andre, hurtigt har omstillet os til en ny virkelighed. Det har været fedt at se, hvordan alle på holdet har løftet den opgave. 

HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?

Generelt kommer der altid store muligheder ud af kriser, og det ser jeg også en masse tegn på, at være tilfældet denne gang. Derfor er den største udfordring at spotte disse og bruge dem værdifuldt i organisationen og i markedet.  

HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?

Jeg ser stadigvæk, at min rolle befinder sig mellem at arbejde med mennesker, digital teknologi og marketingledelse. Derudover, at de gode ting fra coronakrisen, som fx at arbejde mere hjemme og øget fleksibilitet, fortsat sætter nye krav til os som ledere. 

HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?

At se flere virksomheder virkelig udleve en bæredygtig agenda, som følges op med konkrete handlinger og gennemsyrer hele organisationen. Herunder fokus på hvordan vi designer løsninger, der giver mere helhedsorienteret samfundsværdi, end blot den simple økonomiske værdi der er i interfacet mellem forbruger og brand. 

HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?

Jeg synes krisen har vist, hvor forandringsparate og innovative vi er. En hel verden har på få uger omstillet samfundet, og på under et år har vi udviklet vacciner. Det viser, hvor god grund der er til at være optimistisk på fremtiden. Vi har måske også lært, hvad der egentlig er vigtigt for os, og det skal vi holde fast i post-pandemic. 

HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?

Der er rigtig mange dygtige folk i branchen, så ingen nævnt, ingen glemt