Erfaring

Mette lagde ud med et par år hos først EuroAds Group og senere Ericsson. I 2010 blev hun hentet til 3 Danmark som Senior Communications Advisor og fem år senere lukkede hun dørene op til NENT Group. Her er hun gået fra at være chef for corporate kommunikation til i dag at sidde som Head of Marketing & Communications.

Motivation

Som en af de få kommunikationsprofiler i branchen har Mette Christiansen Barnes taget marketingdisciplinen under sine vinger og står i dag i spidsen for NENT’s danske marketing-, presse-, SoMe- og kampagneindsatser. En position hun er gået ind i med unikke ledertalenter og et holistisk overblik. Det har på kort tid udviklet en kommunikationsafdeling på seks til en marketingafdeling på 14, hvor Mette med et transparent og visionært syn har hentet en bred vifte af dygtige og talentfulde profiler ind. Samtidig har Mette løbende sat liv til flere Viaplay-kampagner og præsteret et højt niveau af pressehistorier, som har været med til at gøre Viaplay til en eftertragtet destination på Danmarkskortet. I et konkurrencepræget marked har Mette ført NENT såvel som sammenhold frem, og det vinder en plads på The M List.

 

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?

Jeg er stolt af mit teams helt afgørende bidrag til de utroligt ambitiøse vækstmål for Viaplay på tværs af Norden. Det har været et anderledes og vildt år at drive marketing, og jeg er helt vildt stolt af, at vi i mit team drev en enormt succesfuld lancering af Viaplay på Island, selvom Corona ændrede alting i sidste sekund. 

HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?

I 2021 lancerer vi Viaplay i fem nye lande, hvilket bliver en spændende udfordring. På den lokale danske bane bliver opgaven, at positionere Viaplay endnu stærkere og mere bredt inden for alle de genrer, som vi tilbyder og kommer til at se meget mere af – som store dramaserier,  dokumentarfilm, sport og børneindhold. 

HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?

Min rolle har ændret sig fra udelukkende at være funderet i Danmark til også at være funderet i Norden, hvor vi i langt højere grad skal samarbejde og tænke go-to-market strategier på tværs – og jeg er sikker på, at min rolle fortsætter med at forandre sig igennem 2021. 

HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?

En let tilgang til et tungt emne. Gode eksempler er Heinekens kampagne “Men drink cocktails too” og Dansk Retursystem’s “Plastic Fantastic”. Jeg er stor tilhænger af netop den måde at kommunikere på, som er troværdig og underholdende på en perfekt balanceret måde 

HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?

Med Corona har vi vist alle testet, set og anerkendt, at vi faktisk er enormt agile organisationer, når det gælder. I vores nordiske setup er vi på mange måder kommet tættere på hinanden, fordi alle er lige, når vi ringer ind på Teams – det er ikke længere sådan, at “den fede beslutningsfest” foregår i mødelokalet i Stockholm. 

HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?

Det er der egentlig mange, der gør. Men jeg synes, at Dansk Retursystems meget relevante og inspirerende kampagne “Plastic Factastic” rammer den virkelig stærkt i år både kreativt og budskabsmæssigt.