Erfaring

Med en stilling som International Brand Manager hos Dandy i 1997 satte Mette fart på karrieren. Den efterfølgende årrække kom hun forbi Envision, Semper, Tulip Food Company og Arla Foods, inden hun i 2017 tog tilbage til Tulip Food Company (i dag Danish Crown Food). Her har hun lige siden været Vice President for Marketing & Innovation.

Motivation

Mette Schacht Færch er en af landets mest begavede, kommercielle marketers med en bred viden inden for både marketing og FMCG. Foruden at være spydspids for Danish Crowns  marketingaktiviteter, sætter Mette hårdt ind for at drive innovation på tværs af hele den danske fødevaresektor. Dette som bl.a. bestyrelsesmedlem i Food & Bio Cluster Denmark, hvor hun ambitiøst arbejder for at sikre den danske fødevareindustri en ledende plads blandt branchens globale spillere. De store visioner afspejles også hos den danske fødevarevirksomhed, hvor Mette i 2020 satte en ny bæredygtighedsstrategi på agendaen. Dette med bl.a. kampagnen ”Klimakontrolleret gris” samt en minimering af virksomhedens emballageplastikforbrug. Evnen til at bringe både klima, marketing og innovation til bordet, sætter Mette på The M List 2021.

 

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?

Med kampagnen for Danish Crowns klimakontrollerede danske grise har vi taget forbruger med på vores ambitiøse rejse mod klimaneutralitet. Vi har allerede reduceret vores klimaaftryk med 25 % på den danske gris – men vi skal videre! 

HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?

Vejen mod klimaneutralitet er lang, og kræver en transformation af hele vores værdikæde. Vi er godt i gang, men vi skal videre. Vi skal have forbrugerne med på rejsen – og vi skal have fortalt dem, om de mange forskellige initiativer vi dagligt arbejder på for at nå vores mål. 

HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?

Mine tre primære agendaer i 2021 er branding, innovation og bæredygtighed. Vi skal skabe mere vækst, højere brandpræference og flere succesfulde innovationer. Og så skal vi forsætte med at tage forbrugerne med på vores bæredygtighedsrejse. 

HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?

Bæredygtighed og digitalisering. 

HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?

Coronakrisen har virkelig sat fart på mange nye spændende initiativer, og det har krævet nytænkning, investeringsvillighed, omstillingsparathed og stærkere samarbejde. Vi har netop landet et fantastisk årsregnskab. 

HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?

Ingen nævnt – ingen glemt!