Erfaring

Michael startede ud med mere end ni år som partner & Client Manager hos det daværende reklamebureau Happy Advertising. Herefter skiftede han branche – først Kop&Kande og senere Expert, hvor han de sidste år sad med det nordiske marketingansvar. I 2014 indtog Michael sin nuværende plads som Marketing Director hos JYSK.

Motivation

Michael Gade står i spidsen for JYSKs globale marketinginitiativer, som han i syv år har drevet vidt og bredt. Dette med en stærk tro på at marketing skal bygge på fakta og viden, og at resultater skal dokumenteres på både den korte og lange bane. Michael har sat fart på JYSK, som i dag kan bryste sig med en øget digital indsats i flere lande, en stigende kundestrøm til både webshop og fysiske butikker og en voksende omsætning. Kastes der et blik på bare det seneste år, har retailkæden tilmed kunne fejre rebrandingen fra Dänisches Bettenlager til JYSK i Østrig samt en flot salgsrekord med en øget ROMI på 11 %. Michaels blik for at udvikle stærke data- og researchbaserede marketingog mediestrategier har lunet godt i et ellers turbulent og uforudsigeligt år, og han ses derfor både på The M List 2021 og som nomineret til Årets CMO 2021.

 

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?

Det har uden tvivl været re-branding fra DBL til JYSK i Østrig. En meget kompliceret proces men med en stærk, stærk plan med markant marketingaftryk. Resultatet har været helt fantastisk. 

HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?

Det bliver igen at skabe vækst på de afgørende marketing-KPI’er og lave et nyt perception jump i markederne. 

HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?

Vi skal være bedre og bedre katalysatorer for trends og bevægelser, så vi sikrer en samlet brandstrategi. Vi skal fortolke de aktuelle trends og tendenser – men samtidig sikre en konsistent udvikling for vores brands. 

HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?

Jeg vil gerne se en øget fokus på god marketing. Vi har i branchen en tendens til at fokusere alt for meget på ad hoc-kampagner og effekter. Vi skal vende fokus til, at marketing er en disciplin og have mandat i forhold til dette. 

HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?

Vi har lært meget. Vi har lært, hvor hurtigt kunderejser kan ændre sig. Men også, hvor hurtigt de kan falde tilbage. Vi har lært, hvor hurtigt det kan være nødvendigt at flytte vores indsatser, og hvor vigtigt det er med en klar kommunikation. 

HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?

Sidste år pegede jeg på en konkret person. Men denne gang bliver jeg simpelthen nødt til at give et klap på skulderen til hver og én i det fantastiske marketingteam her i JYSK.