Erfaring

I 1999 startede Michael som Media Director hos OMD Danmark. Han rykkede siden til Royal Unibrew i en stilling som Brand Manager for Heineken, hvorefter han kom til PlayStation, Sonofon og Telenor, hvor han senest sad som Director of Brand & Marketing. Siden 2019 har Michael været SVP Brands & Marketing Development hos Nykredit.

Motivation

Michael Gamst træder ind på årets The M List som en særdeles dygtig CMO og afholdt leder, der forstår at skabe resultater og synlighed. Efter mere end 10 år i telebranchen, adskillige kampagner og iPhone-lanceringer og fem Advertising Effectiveness Awards blev Michael i 2019 hentet til Nykredit. Her har Michael hurtigt sat sit aftryk og gik bl.a. hurtigt og iøjefaldende i luften med CSR-korrekte initiativer og en grøn kampagne, som under sloganet ”Køb bil med grøn samvittighed” tilbyder bankens kunder at hjælpe med et grønt billån. Kampagnen er et udtryk for Michaels evne til at fusionere marketing og forretning, alt imens den fastslår, at Michael er en CMO, der forstår tidens ånd og ændrede forbrugerbehov. Michaels indsatser har for alvor sat sit aftryk på den danske finanskoncern, og det har fundet vej til årets liste.

 

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?

For alvor at påbegynde marketing-automation-rejsen. Godt nok i det små – men det er en kæmpe sejr at komme i gang på tværs af 3-4 afdelinger. Masser af kampgejst og blod på tanden hele vejen rundt. 

HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?

Jeg tror, at der bliver en kæmpemæssig ledelsesopgave på “bagkant” af Corona. At holde sammen på teamet og øge motivation, at dygtiggøre medarbejdere – at genoptage relationer som har været forsømt. 

HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?

Udover at blive bedste venner med alle mine kolleger der arbejder med tech, tror jeg, at man skal endnu mere op på ølkassen og vise retning – endnu mere skarp på prioriteringer. Hvad vil vi, hvorfor gør vi det, hvad skal der til, og være endnu mere optaget af at lytte på kunderne om deres oplevelse. 

HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?

Jeg vil gerne se, at flere brands kaster sig ud i purpose – i passende afskygninger relateret til, hvor man nu engang er udviklingsmæssigt. Jeg tror, at mange brands kan have behov for at finde ud af – hvem og hvad er det egentlig, vi er til for? 

HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?

I forhold til adoption af teknologi har det være en gave. Men jeg synes, at en af de vigtigste læringer er, hvor forskellige vi er. Hvad der driver én, hvad gør én glad, hvor lidt skal der til, for at dagen bliver ringe. Jeg håber, at det nuancerede billede af kolleger og medarbejdere tages med videre.

 HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?

De danske medier som er gået sammen i Publisher Platform som modsvar til Google og Facebook. Jeg synes, at det er spændende og fedt, at konkurrenter finder sammen – godt gået!