Erfaring
Mikkels karriererejse begyndte først i Paris, herefter Frankfurt, senere Stockholm og dernæst Geneve hos Procter & Gamble. I 2007 flyttede han hjem til Danmark som nordisk marketingdirektør hos Reckitt Benckiser, og i 2009 begyndte han sit knap syvårige eventyr hos Carlsberg. Siden 2017 har Mikkel været kommerciel direktør hos nemlig.com.
Motivation
Mikkel Pilemand bærer det kommercielle marketingansvar for Danmarks første og eneste 100 % online supermarked. Mens flere virksomheder det seneste år har kæmpet for overlevelse, har nemlig.com oplevet stor fremgang i salget, øget medarbejderstaben og mere end fordoblet kundeantallet. Foruden at være af en speciel kommerciel kaliber, besidder Mikkel evnen til at se ud over egne forretningsmæssige gevinster. Med Mikkel som CSR-driver har nemlig.com doneret overskudsvarer i millionklassen til madspildsbutikker som Wefood og blevet en del af initiativet ”Danmark mod madspild”, som har til formål at halvere det samlede nationale madspild i 2030. Med en plads på The M List 2021 påskønnes Mikkels evne til at lede en entreprenant og vækstende forretningsmodel.
HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2020?
At sikre meget høj toplinjevækst samtidig med, at vi er lykkedes med at gøre nemlig.com profitabel – som en af de første pureplayers i Europa.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2021?
Sikre den suverænt bedste kundeoplevelse, samtidig med at vi fastholder de høje vækstrater.
HVORDAN FORVENTER DU, AT DIN ROLLE VIL ÆNDRE SIG I 2021?
I takt med at nemlig.com bliver en større spiller inden for dagligvarer i Danmark, kommer vi til at deltage endnu mere i den offentlige debat, også for at skubbe til de traditionelle supermarkeder og dermed sikre at branchen bliver meget mere bæredygtig end i dag.
HVILKE TENDENSER I BRANCHEN VIL DU GERNE SE MERE AF I 2021?
Fede kundeoplevelser gennem relevant brug af data. Større fokus på bæredygtighed gennem samarbejder på tværs af værdikæden.
HVAD HAR VI LÆRT IGENNEM CORONAKRISEN OG DEN TRANSFORMATION, DEN HAR SKABT?
Forbered organisationen på “worst case” hver dag. Der er stor usikkerhed blandt medarbejdere, leverandører og kunder. Kommunikér meget mere intenst i sådanne perioder. Glem aldrig dine loyale kunder, selvom mange nye kunder strømmer til.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
De mange firmaer, som er blevet ramt hårdt af corona-nedlukningen. Der er heldigvis mange eksempler på, hvordan det har tvunget folk ud i nye og spændende forretningsmodeller. En krise øger innovationsgraden dramatisk.