Erfaring

Peter startede i 1995 som International Media Director hos The Media Partnership, hvor han senere blev Director. Han blev siden Strategic Planner hos Wibroe, Duckert & Partners, hvorefter han kom til MediaWise som Managing Director. De sidste 15 år har Peter siddet som CEO for Omnicom Media Groups danske og nordiske markeder.

Motivation

Som anfører for Omnicom Media Groups danske og nordiske markeder har Peter Gottfredsen placeret sig i toppen af Omnicom-hierarkiet, hvor han dag- ligt varetager et stort ansvar for gruppen. Som en af de helt centrale profiler hos mediebureaugruppen har Peter indtaget en nøglefunktion ift. at forme forretningen og har hermed været med til at sende bureaugruppen afsted på en indbringende rejse. Det har bl.a. markeret Omnicom Media Group som Danmarks mest prisvindende bureaugruppe. Peter mestrer ledelsesdisciplinen, er god til at skabe synergier mellem bureauer og kompetencesæt, og med udgangspunkt i en enestående mediefaglighed er han med til at løfte niveauet for både bureaugruppen og branchen i helhed. For femte år i træk skriver Peter sig ind på årets The M List.

Hvad har været din største professionelle succes i 2020?

Vi har skabt meget betydelig fremgang for rigtig mange annoncører gennem effektiviseringer og performanceforbedringer, og vundet meget anerkendelse for dette arbejde. Alle vores bureauer i Omnicom Media Group har vundet priser i danske og internationale konkurrencer, og samlet set blev gruppen Danmarks mest prisvindende.

Hvad bliver din største professionelle udfordring i 2021?

I 2021 vil vi udvide vores virksomhed på en lang række nye fagområder. Både gennem organisk vækst og ved at forfølge eventuelle opkøbsmuligheder i Danmark eller andre nordiske lande.

Hvordan forventer du, at din rolle vil ændre sig i 2021?

Vi har været igennem en transformation af vores egen virksomhed og ud- kommer nu med helt nye løsninger til optimering af media, som har karakter af software og digitale service interfaces. Næste skridt for os er at overføre den tilgang til andre dele af marketing-arbejdet, så vi kan skabe endnu mere værdi for de virksomheder, vi arbejder for.

Hvilke tendenser i branchen vil du gerne se mere af i 2021?

Der er opstået en elite blandt annoncørerne, som har en dyb indsigt i det digitale økosystem, og som forstår hvor store økonomiske tab, man påfører sig selv, hvis man accepterer ikke-transparente forretningsmodeller i mediaindkøbet. Det har uden tvivl været en medvirkende årsag til den store kunde-tilstrømning, vi har oplevet i de seneste år.

Hvad har vi lært igennem Coronakrisen og den transformation, den har skabt?

Vi har frem for alt fået bekræftet, at det er medarbejderne, der afgør hvor meget succes man får med sin virksomhed. Vi har været igennem mange benspænd under coronakrisen, men har i samme periode opnået fantastiske resultater for vores kunder, takket være en helt utrolig tålmodighed og positiv energi fra vores medarbejdere.

Hvem i branchen fortjener et skulderklap – og hvorfor?

En lille gruppe af marketingfolk forsøger at etablere en ny annoncørforening. Det er meget værdifuldt, fordi media- og marketingarbejdet i disse år gen- nemgår meget store omvæltninger, som kan få enormt stor betydning: Derfor er der i høj grad brug for, at annoncørerne står sammen om de mange sager, hvor de har sammenfaldende interesser.