Erfaring

I 2000 slog Peter dørene op til ROCKWOOL, hvilket var startskuddet på både karrieren og 11 år hos virksomheden. Han sluttede af som Scandinavian Internet Manager og blev siden ansat hos Saxo.com, senest som CMO. Efter en tur forbi STYLEPIT og Apopro.dk blev Peter i 2019 Head of Digital Sales & Marketing hos Matas.

Motivation

For første gang siden 2016 er Peter Hestbæk at finde på The M List, og dette på baggrund af et succesrigt år hos Matas og ikke mindst hans digitale flair og forretningsskarpe blik. Siden Peter kom til Matas, har han forskønnet den danske butikskædes onlinesalg gennem vellykkede kommercielle og digitale eksekveringer samt forstærket deres fokus på nye differentierede kundeople- velser. Peters forståelse for e-commerce samt hans benhårde marketingtil- gang er medvirkende til, at Matas kan se tilbage på et år med øget omsætning fra webshoppen og flotte awards som både ”Bedste omnichannel virksomhed” og den prestigefyldte ”Guldpris” ved FDIHs E-handelspris. Mens Matas rykker ind på en 4. plads på YouGov BrandIndex’ liste over de stærkeste danske vare- mærker, er Peter fortjent rykket tilbage på The M List.

Hvad har været din største professionelle succes i 2020?

Hvad bliver din største professionelle udfordring i 2021?

At skabe gennemsigtighed i effekten af digitalt mediespend. Med en dynamisk attribueringsmodel er det lykkedes at skabe indsigt i hvordan onlineinvestering direkte og indirekte skaber salg online og offline. Denne indsigt gør det muligt at investere for at optimere hele forretningen og ikke bare det enkelte område (online eller offline).

Hvad bliver din største professionelle udfordring i 2021?

At skabe en organisation der kan udvikle sig og sikre væksten samtidig med, at vi har en arbejdsplads, man har lyst til at være en del af.

Hvordan forventer du, at din rolle vil ændre sig i 2021?

Der er medvind på onlinecykelstien med Corona. Andelen der sælges online vil øges yderligere, dermed bliver de beslutninger og satsninger der foretages online endnu vigtigere. Jeg forventer et endnu større fokus på ledelse af teamet for at sikre fremdriften, prioriteringerne og de rette beslutninger.

Hvilke tendenser i branchen vil du gerne se mere af i 2021?

Jeg tror på, at magien opstår, når online og offline arbejder sammen. Når de to kanaler supporterer hinanden. Vi har set onlineandelen tage et tigerspring op under COVID-19, men ikke på bekostning af offlinesalget. Jeg forventer at se mere af dette i 2021 – øget onlineandel, men også en vækst offline.

Hvad har vi lært igennem Coronakrisen og den transformation, den har skabt?

Vi har lært, at organisationerne er stærke og fleksible. Vi har lært, at vi kan overleve meget, også det vi troede ville slå os ihjel. Vi har også taget et tiger- spring frem på online-handel, vi har nået et nyt niveau. Dem der ikke var med før skal melde sig ind i kampen nu, ellers er overlevelsen udfordret.

Hvem i branchen fortjener et skulderklap – og hvorfor?

Lars Hedal og Mette Reinholt Mortensen fra Hesehus, for at være med på vores rejse som en aktiv partner der spiller med og udfordrer.