Erfaring

I over 20 år har Robert haft sin gang hos det prisbelønnede reklamebureau & Co., der i dag også er en del af The North Alliance. Et bureau Robert i sin tid var med til at stifte, og som han lige siden har siddet som Creative Director hos.

Motivation

Efter mere end 20 år på den kreative scene har Robert Cerkez opbygget en unik forståelse og et sjældent talent for kreativitetens karakter og publikums sam- fundspulsering. Med disse indsigter har Robert flere gange spillet en hoved- rolle i udviklingen af prisvindende kampagner, som gennem tiden har bevæget sig i alle former for genrer og taget hele verden med storm – og shitstorm. En af 2020s mest omstridte kampagner, ”What Is Truly Scandinavian?” for SAS, medførte både bombetrusler mod & Co. og skabte massiv røre på de sociale medier, men er om ikke andet et bevis på, at Robert tør at tage chancer og ud- fordre kreativiteten for at skabe originalitet og omtale. Med et nyt brandunivers for Telenor viste Robert sig fra magiens og følelsernes side og er om nogen en kreativ, der kan spille på alle tangenter. Endnu et år på The M List er i hus.

Hvad har været din største professionelle succes i 2020?

Det er, at det er lykkedes os at stå sammen som bureau. Det har været en kol- lektiv kamp. Det er i nedgangstider, at du kan se, hvor stærk din organisation virkelig er. Jeg tror ikke, vi kunne have gjort det bedre, end vi har gjort.

Hvad bliver din største professionelle udfordring i 2021?

Det vil være at se fremad og møde den forandring, der kommer. Og det er naturligvis angstprovokerende, for vi ved ikke, hvad der kommer til at ske, og hvor omfattende det bliver. Men vi står klar til at gribe de muligheder, der opstår. Og hvis vi lykkes med det, så kan vi skabe noget helt nyt – og dét er spændende.

Hvordan forventer du, at din rolle vil ændre sig i 2021?

Vores kunder inviterer os til helt nye typer af projekter og opgaver, der udfor- drer vores kreativitet på en ekstremt spændende måde. Min rolle bliver også udfordret og ændrer sig i takt med den udvikling. Kreativitet bliver vigtigere end nogensinde i de kommende år. Den skal simpelthen være med til at løse flere og større problemstillinger.

Hvilke tendenser i branchen vil du gerne se mere af i 2021?

Jeg håber og tror, at vi kommer til at se flere virksomheder, der ønsker at skabe en reel forandring. Og det giver kreativiteten en større og vigtigere rolle. Virksomheder begynder at tage et socialt ansvar i et omfang, vi aldrig har set før. Growth og doing-good vil ikke være modsætninger i fremtiden. Der vil være to sider af den samme sag.

Hvad har vi lært igennem Coronakrisen og den transformation, den har skabt?

Vi prøver stadig at forstå, hvad denne krise har gjort ved os. Det vil tage flere år at forstå alle implikationerne. Men krisen har været et spejl, hvor vi alle har været tvunget til at stoppe op og se, hvordan vi lever vores liv og udvikler vores samfund. Coronakrisen har fremskyndet forandring på alle niveauer. Jeg synes, det er positivt.

Hvem i branchen fortjener et skulderklap – og hvorfor?

Tak til vores kunder, der er meget mere end kunder for os. Tak til vores medarbejdere og deres forstående familier. Tak til vores samarbejdspartnere, der altid bakker op. De har allesammen fået os til at komme igennem dette virkeligt besynderlige år.