Erfaring
I 2015 startede Anne først som freelancejournalist og efterfølgende sportskoordinator. Derefter gik rejsen til Dansk Golf Union som kommunikationskonsulent, og i 2013 kom Anne til Markesquare, senest som kontaktchef. I dag sidder Anne som marketingchef for IKEA Danmark.
Motivation
Anne Krogh er en ægte marketer med sin kreative og nytænkende tilgang til marketing, kommunikation og ledelse. Med lanceringen af reach-kampagnen ”Gennembrott”, har Anne stået i spidsen for at gøre op med status quo for traditionelle reklameformer og har skabt et univers, som møder forbrugerne i øjenhøjde. Kampagnen retter fokusset væk fra IKEA og mod den unge genera- tion af kunstnere med målet om at inspirere og overraske. Annes operationelle tilgang til marketingdisciplinen har givet genklang i IKEA-tallene, og
har drevet 57 % mere trafik til IKEA.dk end tidligere brand-kampagner. Anne lykkes med sit holistiske syn at føre marketingteamet i en ensretning, der til- sammen evner at positionere IKEA-brandet som en innovativ og inspirerende møbelgigant. Derfor er Anne for anden gang at finde på The M List.
HVAD HAR VÆRET DET SVÆRESTE FOR DIG I DET FORGANGNE ÅR?
IKEA DK stod i 2021 for at udvikle IKEA’s “Green Friday”-kampagne i 32 lande. Det er den mest komplekse kampagneudvikling, jeg har været med til i min karriere, og der var meget på spil undervejs, både internt og eksternt. Det krævede meget af mig, og det lykkedes kun, fordi jeg var på hold med gode folk.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2022?
IKEA har været i DK i mere end 50 år, og varehusene bliver i stigende grad opfattet som forudsigelige. Samtidig stiller forbrugerne post corona højere krav til, at den fysiske butiksoplevelse er anstrengelserne værd. Så vi skal have løftet IKEA’s moderskibe ind i en ny æra, og det vil have mit fokus i 2022.
HVAD HAR VÆRET MEST VIGTIGT FOR DIN SUCCES I ÅR?
Samarbejde, mod og tillid.
HVAD SAVNER DU, AT BRANCHEN DISKUTERER MERE?
Vores rolle og ansvar som historiefortællere i samfundet. Sammen tager vi en del opmærksomhed og påvirker mange mennesker hver dag. Det synes jeg godt, vi kunne reflektere mere over, hvad enten vi repræsenterer en kommer- ciel virksomhed eller ej.
PÅ HVILKE(T) OMRÅDE(R) SER DU GERNE AT BRANCHEN UDVIKLER SIG?
Mulighederne inden for databaseret digital marketing har medført, at vi i branchen er blevet meget ROI-fokuserede over tid. Jeg håber, at diverse coo- kie benspænd kan være med til at hjælpe os ud af den kollektive ROI-fælde, så vi i fremtiden vil fokusere mere på effekt.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Dentsu Danmark fortjener et skulderklap for deres villighed til at sætte nye standarder for bureaubranchen på vigtige indsatsområder som ligestilling og bæredygtig transformation. Ikke kun af kundernes, men også af egen forretning.