Erfaring
Advice blev startskuddet på Karinas lange karriere inden for kommunikation og projektledelse, da hun i 2000 fik stillingen som projektleder. Tre år senere startede hun sin rejse hos Rådet for Sikker Trafik, først som projektleder, senere kommunikationschef og de seneste 13 år som vicedirektør og bestyrelsesmedlem.
Motivation
Karina Petersen har en bemærkelsesværdig karriere bag sig, hvoraf hovedparten involverer et større samfundsansvar om at skabe bedre sikkerhed i trafikken. De seneste år har Karina, som vicedirektør i Rådet for Sikker Trafik, stået forrest i kampen om skaffe de rette samarbejder og sprede budskaberne gennem kampagneeksekvering samt råd, vejledning og undervisning til samfundets borgere. I samarbejde med reklamebureauet, & Co. ramte Rådet for Sikker Trafik en kreativ guldåre med Hjelm-kampagnen i 2021, som både fik film-guld, instruktør-guld og publikumsprisen. Med disse succesrige kampagner kombineret med Karinas kreative og inspirerende lederskab, formår Rådet for Sikker Trafik at vække opsigt og engagement hos de danske borgere. En sag som tjener et godt og nødvendigt formål, og som derfor hyldes på The M List 2022.
HVAD HAR VÆRET DET SVÆRESTE FOR DIG I DET FORGANGNE ÅR?
Corona har jo været en benspænd for os alle, og vi har særligt mærket det ift. det arbejde, vi laver ude på skolerne.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2022?
Jeg er optaget af, hvordan vi som brand og organisation fastholder vores relevans og license to operate fremadrettet. Der er stor opbakning til vores arbejde i dag, men hvordan ser det ud om 5-10 år? Hvordan arbejder vi med adfærd i en fremtid med selvkørende biler?
HVAD HAR VÆRET MEST VIGTIGT FOR DIN SUCCES I ÅR?
Vi har udviklet nogle virkelig stærke kampagner i ’21, som har skabt stort engagement og har fået international opmærksomhed og anerkendelse. Jeg er stolt af, at vi kan blive ved med at udvikle og nytænke kampagneformatet omkring trafiksikkerhed. Specielt fordi mange af budskaberne jo er de samme år efter år.
HVAD SAVNER DU, AT BRANCHEN DISKUTERER MERE?
Jeg tænker, at bæredygtighed allerede er på agendaen hos dele af branchen, men det er mere relevant end nogensinde, at den samlede branche aktivt forholder sig til sin rolle i bæredygtighedsagendaen.
PÅ HVILKE(T) OMRÅDE(R) SER DU GERNE AT BRANCHEN UDVIKLER SIG?
Jeg synes, det er inspirerende at følge de brands, der aktivt tager stilling til den verden, de er en del af eller som udser sig en hjertesag. I min optik gør det brandet mere vedkommende og interessant, når jeg kan mærke, at der er noget på spil.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Jeg vil gerne sende et skulderklap til de kreative bureauer, vi samarbejder med. Det kræver dygtige kreative hoveder, at omsætte vores strategi og briefs til vedkommende og interessante koncepter og det synes jeg virkelig, de er lykkedes med. Så hurra for kreativitet!