Erfaring
Marie satte for alvor skub i karrieren med stillingen som Development Director hos Johannes Torpe Studios. Herefter har Marie besat VP- og direktørstillinger hos bl.a. Bang & Olufsen og Rosendahl Design Group. I 2018 tog hun forbi SOUNDBOKS, inden hun i maj 2020 kom til sin nuværende stilling som Chief Marketing Officer hos GUBI.
Motivation
Der skal lyde et stort velkommen til Marie Kristine Schmidt. En robust første lieutenant og kreativ marketer, der både har ben i næsen og flair for finesse. Maries medfødte evne til at tage teten og dertil strategiske kyndighed, har prydet flere danske brands. Siden maj 2020 har GUBI været omdrejningspunktet for Maries talenter, og en digital transformation er lagt på skrivebordet med et mål om at opnå international anerkendelse. En strategi der erklæres vellykket med en markant øget e-handel, og Marie og co. kan derfor bryste sig ved, at de i 2021 leverede det hidtil bedste regnskab, hvor der blev sat flueben ved en halv milliard kr. i omsætning. På kort tid har Marie etableret marketinginitiativer, der har ført GUBI tilbage på toppen af den danske design- og møbelbranche. Stærke CMO-kundskaber og en flot debut på listen.
HVAD HAR VÆRET DET SVÆRESTE FOR DIG I DET FORGANGNE ÅR?
Vores store ny satsning: “GUBI goes al fresco”. Ny kategori, syv nye kollektioner og den mest ambitiøse globale lancering til dato – i en verden hvor råvarer, priser, logistik, distribution etc. har været meget udfordrende. Det har krævet enormt meget af hele værdikæden, men vi er kommet virkelig godt fra start.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2022?
Skalering af vores e-commerce (gubi.com) i og uden for Danmark, herunder at få kommercialiseret vores stærke digitale tilstedeværelse. Derudover har vi en ret aggressiv vækststrategi i US, hvor vi skal lykkes med en række initiativer på brandet.
HVAD HAR VÆRET MEST VIGTIGT FOR DIN SUCCES I ÅR?
At vi fik bygget og implementeret en strategi omkring vores e-commerce-partnere som Gubis nye center of gravity. Dette gjorde, at vi kunne prioritere vores digitale marketinginitiativer overalt andet. Via vores fokus er vi lykkedes med at flytte 50 % af Gubi’s omsætning over til onlinesalg, på trejdepartskanaler understøttet af gubi.com.
HVAD SAVNER DU, AT BRANCHEN DISKUTERER MERE?
En drøftelse af kulturelle tendenser og bevægelser, og hvordan de påvirker os som mennesker kunne være interessant. Lad os få flyttet drøftelserne over til det markedsmæssige og menneskelige og en smule væk fra performance, KPI’er og konvertering.
PÅ HVILKE(T) OMRÅDE(R) SER DU GERNE AT BRANCHEN UDVIKLER SIG?
Mere thought-leadership – mere tydelig kommunikation der klart afspejler hvem man er som brand, hvad man står for og hvilke agendaer der optager det enkelte brand. At flere tør tage et standpunkt omkring identitet og lidt mindre medløber mentalitet – mere diversitet og kant i alt hvad vi gør.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Teddi Santis. Founder af Aime Leon Dore og ekstern kreativ chef for New Balance. Han har formået at etablere et nyt og 100 % hot fashion-lifestyle univers via sin evne til at etablere de helt rette brand connections med fx New Balance, Clarks, Porsche. Meget inspirerende og autentisk brandbygger.