Erfaring
Morten kom til TDC som Project Manager i 2003, og blot fem år senere overtog han stillingen som Market Director. Efterfølgende tog han forbi Infomedia, Berlingske og DAYFAIR, inden han i 2016 åbnede døren til Coop Danmark. Morten har siden december 2020 kunne kalde sig SVP, Digital & E-commerce hos Coop Danmark.
Motivation
Morten Viktor formår stadig på flotteste vis, at fremme driften af nye vækstmuligheder hos Coop Danmark. Dette ses blandt andet gennem fusionen af de to online-virksomheder inden for dagligvarer Coop.dk MAD og Osuma.dk. Dette går direkte i hånd med Coops strategi om at investere massivt i online dagligvarehandel i de kommende år. Fusionen kommer kort efter lanceringen af loyalitetsprogrammet “Coop Prime”, der blev lanceret i 2020, som er et nyt og banebrydende koncept inden for detailhandlen, hvor over 60.000 kunder allerede har optanket deres “Primekonto” med over en milliard kroner. Mortens ihærdige onlineaktiviteter baner vejen for koncernens digitale udvikling, og hans mindset og viljestyrke er beundringsværdig. Morten er en såkaldt “force to be reackoned with” og The M List 2022 byder Morten velkommen endnu et år!
HVAD HAR VÆRET DET SVÆRESTE FOR DIG I DET FORGANGNE ÅR?
At navigere i et turbulent COVID-19-ramt år, hvor det har været vanskeligt at forecaste efterspørgslen uge for uge, og lave den korrekte prioritering efterfølgende.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2022?
Krigen i Ukraine tvinger os til at prioritere vores indsatser endnu hårdere. Samtidigt skal samfundet finde et post-covid-modus, og vi skal som virksomhed indrette os herefter. Når det så er sagt, så mener jeg, at evnen til rekruttere og fastholde de bedste mennesker er helt afgørende – og noget af det mest vanskelige lige nu!
HVAD HAR VÆRET MEST VIGTIGT FOR DIN SUCCES I ÅR?
Det er ikke min personlige succes. Det er som en samlet organisation bestå- ende af en masse dygtige kolleger, at vi har haft succes. Og netop fordi vi har stået sammen omkring en stærkt vision og strategi for hele virksomheden.
HVAD SAVNER DU, AT BRANCHEN DISKUTERER MERE?
Jeg er helt overbevist om, at “diversity & inclusion” har en positiv impact. Ikke bare for vores arbejdsglæde, men også direkte på virksomhedernes bundlinje. En diskussion af hvad det betyder, og hvordan det handler om meget andet end fx kønskvoter.
PÅ HVILKE(T) OMRÅDE(R) SER DU GERNE AT BRANCHEN UDVIKLER SIG?
Detailhandlen har et stort samfundsmæssigt ansvar. Vi skal gøre det mere tydeligt for forbrugeren, hvordan de impacter gennem deres valg. Fx er “quick-commerce”, hvor der leveres inden for få minutter. En trend der kan få stor samfundsmæssig konsekvens. Det forholder forbrugeren sig ikke rigtig til lige nu, og her kan vi hjælpe.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
I år sender jeg mig skulderklap til Stig Kirk Ørskov fra JP/Politikens Hus, som befinder sig en udfordret branche. Han og teamet omkring ham har styret sikkert gennem en hård periode med konkurrence fra store udenlandske giganter, og skabt et fantastisk resultat i 2021.