Erfaring
Nicolas startede sin karriere i 2005 hos kommunikationsbureauet Nørgård Mikkelsen, hvor han seneste besatte stillingen som Digital Art Director. I 2010 blev Nicolas medstifter af det digitale bureau Shape, hvor han i dag varetager stillingen som Co-Founder & Chief Product Officer.
Motivation
Da Nicolas Linde medstiftede Shape i 2010, var det med ambitionen om at blive landets største digitale app-bureau, og man må sige, at bureauet er godt på vej. Shape har en imponerende væksthistorie, hvor bureauet gentagne år top-præsterer, og 2021 var ingen undtagelse. Med stærke økonomiske regnskaber, et oprustet ledelsesteam og en lang række nye kunder, inden for alt fra mediebranchen til healtcare-industrien, ligger det digitale bureau lunt i svinget, når det handler om at nå til tops. De mange års væksresultater kunne ikke have været foruden Nicolas visionære sigte, storslåede tekniske håndværk og flair for design, der har sikret flere digitale priser. Nicolas har således vist sig at være den rette til at skabe grobund for succeser og fremdrift i et marked præget af stor forandring, og derfor hører han hjemme på The M List 2022.
HVAD HAR VÆRET DET SVÆRESTE FOR DIG I DET FORGANGNE ÅR?
Efter genåbningerne har det krævet en større indsats at genetablere en kultur, hvor folk aktivt vælger arbejdspladsen til, frem for at arbejde hjemmefra. Mine virksomheder skal være hverken helt eller halvt remote, da man giver køb på den sociale sammenhængskraft, der opstår ved at være fysisk sammen med de mennesker, man arbejder med.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2022?
Den største udfordring bliver at sikre den fornødne medarbejdertilvækst, så vi har kapacitet til at gribe de muligheder, der opstår i løbet af året. Samtidig skal vi selv holde på så mange folk så muligt, i et marked hvor kampen om dem aldrig har været mere indædt, og hvor forventninger overfor arbejdsgiver til stadighed sætter nye standarder.
HVAD HAR VÆRET MEST VIGTIGT FOR DIN SUCCES I ÅR?
At vi i 2021 endegyldigt er lykkedes med noget, som mange bureauer drømmer om: Nemlig at gøre et kundeprojekt til et egentligt produkt der kan gensælges fra en selvstændig virksomhedsgren, som i løbet af 2021 overgik moderbureauet målt på både omsætning og medarbejderstab.
HVAD SAVNER DU, AT BRANCHEN DISKUTERER MERE?
Branchen burde kigge lidt indad, når det kommer til den ganske ukollegiale adfærd, nogle bureauer udviser overfor andre i et samarbejde om en fælles kunde. De metoder der bruges til at miskreditere og overhale et andet bureau indenom, er til tider skamløse, og hører ikke til i en industri så lille, at de fleste er på fornavn med hinanden.
PÅ HVILKE(T) OMRÅDE(R) SER DU GERNE AT BRANCHEN UDVIKLER SIG?
Adskillige dygtige bureaufolk er de seneste par år sprunget ud som stiftere af nye små bureauer med succes. I 2022 håber jeg at se endnu flere have modet, overskuddet og drivkraften til at skabe sit eget fra bunden, da der er brug for mere mangfoldighed på den danske bureauscene.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Mit årlige skulderklap går denne gang til Niklas Hultquist. Efter at have fulgt Niklas’ fremfærd fra sidelinjen lige siden elevtiden, kan man kun blive godt gammeldags imponeret over, hvad han allerede har opnået, og hvad der givetvis ligger forude.