Erfaring
Pernilles karriere har taget hende forbi flere store bureauer bl.a. Carat, Wibroe, Duckert & Partners og Hjaltelin Stahl. I 2014 kom hun til Danske Bank, hvor hun senest tiltrådte stillingen som First Vice President, Head of Brand and Marketing Strategy. Siden marts 2019 har hun kunnet kalde sig Head of industry hos Meta.
Motivation
Med ord som datadrevet, digital, kommerciel og strategisk lander Pernille Fruensgaard Øe sig en plads blandt landets absolut dygtigste marketers. De seneste tre år har Pernilles udprægede forretningsforståelse, samt indsigt i markedets tendenser og digitale touch points prydet den amerikanske net- værksplatform Meta (tidl. Facebook), som i 2021 ændrede navn til Meta. Her sætter Pernille stærkt ind på den digitale forretningsudvikling, der styrker positioneringen af Meta-brandet samt optimerer tilgængeligheden og platforms-løsningerne. Med følehornene i markedet er hun foregangskvinde, og er ikke er bleg for at dele ud af sin dybdegående viden og erfaringer fra det digitale univers. I svære coronatider har Pernille sikret forbedrede muligheder for Meta og online-fællesskaber – og hun er igen et stort navn på The M List.
HVAD HAR VÆRET DET SVÆRESTE FOR DIG I DET FORGANGNE ÅR?
Marketingeffektivitet er hjertet i vores opgave, men den effektivitet styrkes ved holistisk at se på kreativitet, brandstrategi, customer experience og commerce. Jeg vil gerne blive bedre til at hjælpe kunderne på tværs af alle de produkter og services, vi har, og sikrer, at kunderne får den fulde værdi ud af partnerskabet med os.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2022?
Vores nye vision for metaverset er spændende og betyder, at vi har muligheden for at skabe nye løsninger sammen med vores kunder. Vi tænker altid brugeroplevelsen først, så det kommer til at kræve grundigt arbejde og masser af kreativitet at udforske, hvordan vi kan gøre det kommercielt relevant for virksomhederne.
HVAD HAR VÆRET MEST VIGTIGT FOR DIN SUCCES I ÅR?
Min ambition er selvfølgeligt, at hjælpe danske virksomheder til at få mest mulig værdi ud af deres investeringer hos os. Men det sidste år har vi gennem det arbejde skabt så innovative projekter, at både Meta globalt og globale kunder kigger på Danmark som det perfekte testmarked til udvikling, hvilket giver os helt nye muligheder.
HVAD SAVNER DU, AT BRANCHEN DISKUTERER MERE?
Jeg håber, at vi vil diskutere diversitet – og også et bredere diversitetsbegreb. Mange mennesker her i Norden føler sig ikke repræsenteret i den reklame, de ser. Det skal blive bedre! Det handler både om anstændighed og kommer- cielt potentiale.
PÅ HVILKE(T) OMRÅDE(R) SER DU GERNE AT BRANCHEN UDVIKLER SIG?
Jeg ser gerne, at branchen indser, at forbrugeradfærd ikke er et spørgsmål om online versus offline, men at den rigtigt gode kundeoplevelse ligger i ev- nen til at skabe de rigtige synergier mellem disse. Kan onlinetunge virksom- heder fx få mere værdi ved at lade de fysiske lokationer spille en anden rolle?
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Alle de mænd, der har taget ejerskab på ligestilling. Det er først, når mændene kæmper for kvinderne, at jeg tror, vi kommer til at se en øget hastighed på udviklingen.