Erfaring
I 2000 indledte Peter karrieren hos ROCKWOOL i stillingen som International Internet Manager, og 11 år senere kom han til Saxo, hvor han senest tiltrådte stillingen som CMO. Efterfølgende har Peter varetaget stillinger hos STY- LEPIT og Apopro, inden han i 2019 tog til Matas i sin nuværende stilling som Head of Digital Sales & Marketing.
Motivation
Med Peter Hestbæk som Head of Digital Sales & Marketing hos Matas, tilskrives han en stor del af æren for deres seneste års hæsblæsende digitale forretningsudvikling. Peter har gennemført en storartet digital transformation, og Matas er således gået fra et traditionelt fokus på fysisk kunderådgivning, til at prioritere sin online tilstedeværelse, der forener butikker, web og app og optimerer rådgivning på tværs af alle platforme. De digitale satsninger har medført et markant øget onlinesalg, en historisk høj kundetilfredshed og en styrket kundeloyalitet ved stadig flere Club-medlemskaber. Resultaterne krediteres både af The M List og vundne awards, bl.a. førstepladsen for bedste omnichannel-virksomhed 2021. Meritterne kunne ikke have været foruden Peters agile tilgang til faget, der sætter Matas i spidsen af branchen og Peter på årets liste.
HVAD HAR VÆRET DET SVÆRESTE FOR DIG I DET FORGANGNE ÅR?
Det mest udfordrende i 2021 har været at sikre en vækst online ovenpå et helt vildt 2020. Dynamikken i markedet ændrede sig igen igen efter corona lakkede mod enden, og hele landet åbnede op. Det lykkedes at vækste, hvilket indikerer at online-handel har taget et tigerspring og fastholdt en væsentligt højere andel af al handel i Danmark.
HVAD BLIVER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE UDFORDRING I 2022?
Den største udfordring i 2022 bliver at skabe den nødvendige vækst på toppen af 2021, samtidig med at platformen innoveres og stadig bliver udviklet i alle kanaler og alle touchpoints. Ledelse og fastholdelse af talenter vil ligeledes være en udfordring i et marked, for der er rift om arbejdskraften.
HVAD HAR VÆRET MEST VIGTIGT FOR DIN SUCCES I ÅR?
Forståelsen af hvordan retail media, som en kanal, udvikler sig. Nu hvor 3. part cookies uddør, får detailbranchen helt nye spændende muligheder for at kanalisere mediespend over i “egne” kanaler for en større effektivitet og et lavere spend.
HVAD SAVNER DU, AT BRANCHEN DISKUTERER MERE?
Jeg savner, at branchen diskuterer, hvor vi på en transparent og fair måde kan synliggøre bæredygtighed i hele værdikæden, således vi kan undgår greenwashing. Med greenwashing kommer skepsis og mangelende tillid fra kunderne.
PÅ HVILKE(T) OMRÅDE(R) SER DU GERNE AT BRANCHEN UDVIKLER SIG?
Bæredygtighed bliver drivende for e-handel og handel generelt. Det skaber en række udfordringer i forhold til hvordan man måler og udstiller dette. Vi skal undgå greenwashing, da det vil ødelægge de rigtige initiativer. Derfor er der behov for at sikre ensartede og gennemskuelige metrikker der udstiller bæredygtighed korrekt og forståeligt.
HVEM I BRANCHEN FORTJENER ET SKULDERKLAP – OG HVORFOR?
Jeg synes Niels Ralund fortjener et skulderlap for hans utrættelige kamp for ordentlige forhold i e-handelsbranchen. Well done!