Erfaring
Carstens karriere tog for alvor fart, da han ved årtusindeskiftet startede i en stil- ling som Account Manager hos TV3. De følgende knap 16 år, arbejdede han sig op ad den interne karrierestige som hhv. Key Account Manager, Head of Sponsorship og i 2010, kunne han kalde sig for kreativ kontaktchef. I 2015 aflagde han dog et visit hos MTG TV, før han landede rollen som Director hos Dansk Reklame Film, hvor han har siddet som CEO siden 2018.
Motivation
I en digitaliseret tidsalder, hvor streamingtjenesterne for alvor har vundet indpas på danskernes forskellige devices, er det vigtigt, at hylde de mennesker, som kæmper en brav kamp for at holde trit med samtidens nye tendenser- og det gør Carsten Ellemo. Med sit tårnhøje kompetenceniveau og dybsindige viden omkring tv-mediet og traditionel tv-annoncering, står Carsten i spidsen for salg og distri- buering af biografreklamer til 250 af landets største biografsale, hvilket udgør en markedsandel estimeret til 68 %. Efter to ustabile år med corona mv., kunne Dansk Reklame Film sidste år oplyse, at 2022 bød på salg af 10,3 mio. billetter! Dette er resultater, der til dels kan tilskrives Carstens kommercielle tæft og unægtelige sans for salg, hvilket The M List ønsker at hylde. Velkommen til, Carsten!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Vi har de seneste år set et større fokus på branding og langsigtede kommunika- tion. Jeg kunne frygte, at en potentiel krise kan flytte fokus væk fra dette, så der igen bliver et for stort fokus på kortsigtede målsætninger. Men jeg håber det ikke.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Reklameanalysen fra Mindshare er dyster læsning. Der fravælges reklamer i stor stil, og forbrugerne betaler for at undgå reklamer. Det stiller store krav til marke- tingfolk og medier, når der skal skabes kontakt til attraktive målgrupper.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Det kræver godt kreativt arbejde. Forbrugerne vil underholdes. Storytelling gælder også når det kommer til marketingkommunikation. Og så gælder det om, at udkomme hvor opmærksomheden er størst og reklameleden er mindst. Fx på det store lærred.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Vi skal formidle de gode historier om, hvad der lykkes. Det handler om at inspirere hinanden. Det er en fælles mission, vi er på. Det kan være svært og kompliceret at finde ud af, hvad man kan gøre, og derfor handler det om at dele ‘best practice’.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Flere annoncører har haft mindre til marketing. For at udbygge vores forretning har vi måtte tiltrække flere nye kunder. Det er gået rigtig godt. Et udfordrende år, der startede med lukkede biografer, endte med at blive et fantastisk resultat.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Som leder er jeg intet uden dedikerede og motiverede kolleger. Sidste år opnåede DRF den højeste engagement-score nogensinde. I temperaturmålingen realiserede medarbejderne scoren 9,3 ud af 10, hvilket gør mig helt vanvittig glad og stolt.