Erfaring
Lotte indledte sin karriere som projektleder ved bl.a. McCann Momentum og Brandhouse. I 2008 landede hun stillingen Senior DM Consultant hos Danske Bank, som efter fem år ledte hende til Danica Pension. De følgende knap 2,5 år var Lotte hos momondo, hvor hun beskæftigede sig med CRM management og CX – en sti hun fortsatte ad, da hun kom til Nordea Liv & Pension, som i dag er kendt som Vellliv, hvor Lotte i dag sidder som Head of Marketing & CX.
Motivation
Som en succesfuld og faglig stærk marketer, der formår at skabe resultater og synliggøre pensionsselskabet Vellliv, er Lotte Bork Ferraro med til at sikre en sta- bil markedsposition. Med erfaring fra bureausiden har hun gjort en imponerende karriere inden for nogle af Danmarks førende brands, hvor hun i dag sidder i fø- rersædet som Head of Marketing & Customer Experience hos Vellliv. Med sin helt exceptionelle gode forståelse for forbrugerne i digitale økosystemer, formår Lotte, sammen med sit team, at overhale deres konkurrenter i pensionsbranchen. Hun er desuden blevet udvalgt som jurymedlem til Danish Digital Award 2023 i kategorien ‘Innovation’, qua hendes brede marketingkompetencer og særlige forståelse for customer experience-disciplinen. Det er flotte præstationer, der fører Lotte til en debut på The M List. Velkommen på listen!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Udover AI fylder socialt ansvar en del. Både når det gælder ESG og danskernes velvære bliver det generelt interessant at følge, hvordan det som konkurrence- parametre eksekveres og doseres troværdigt og relevant i forhold til brands og produkter.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Uforudsigelighed og skiftende omstændigheder udfordrer planlægning af kon- sekvent kommunikation, der traditionelt bygger et brand. Og det på et tidspunkt, hvor netop brandstyrke er en afgørende faktor for at kunne fastholde en position.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Man kan agere strategisk ad hoc, når der er styr på den grundlæggende brand- og produktfortælling, drivers for kernemålgrupper og overblik over kundeoplevelsen på tværs. Er marketingfunktionen en integreret del af forretningen, er man godt rustet.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Fælles indsatser giver synergi, som fx relevante partnerskaber der kan rykke på konkrete sager. På den højere klinge en diskussion af, hvordan man i branchen i fællesskab kan bidrage til transparens og troværdighed inden for et komplekst område.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Behovet for kommunikation er ikke mindsket, men tilgangen er. Behov og beslutninger i kunderejsen er påvirket, og der vurderes løbende på målsætninger, budskaber og kanalmix. Løbende planlægning kræver øget agilitet i det operationelle setup.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Et brancheførende image for så ungt et brand i urolige tider, er en succes baseret på mange menneskers indsats på tværs af discipliner, og det er jeg stolt af at have været med til at drive.