Erfaring
Malene indtrådte for første gang i producer-rollen for det danske film- og produkti- onsselskab Zentropa, tilbage i 1998. Her var hun i +7 år, før hun tog til Locomotion, også som producer. I 2007 ankom Malene til Bacon, hvor hun gennem 8,5 år op- nåede rollen som Managing Director & Executive Producer. I 2015 gik Malene dog freelance, før hun i 2016 stiftede Honeytrap Film, hvor hun også fortsat besidder funktionen som Executive Producer.
Motivation
Som medstifter og Executive Producer i Honeytrap Film indgår Malene Dyhring som en af branchens dygtigste topfolk inden for film instruktion og produktion. Hun står bag en kavalkade af prisvindende kreationer, som jævnligt har sit fokus på sociale og politiske emner – ofte med et feministisk twist. Malene har en impo- nerende karriere bag sig, og Honeytrap Film kunne i 2022 for endnu et år høste samtlige shortlist placeringer og priser med hjem til bl.a. the TRUE award for deres kampagner for KiMs Chips, Rådet for Sikker Trafik og Cancerfonden mfl. Med sin engagerede og passionerede tilgang til sit arbejde og stærke sans for storytelling og følelsesmæssig dybde, formår Malene, at skabe film som har en effekt hos sit publikum – netop dét ønsker The M List at hylde, hvorfor Malene for fjerde år i streg er at finde på listen!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Det er selvfølgelig oplagt at pege på AI. Lige nu bliver AI brugt som en gimmick i sig selv, men fremtiden er jo en hverdag med AI som en fast del af den kreative og produktionelle værktøjskasse.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Branchen kæmper med at forholde sig til Tik Tok og lignende medier, som optager forbrugernes skærmtid, men kræver en anden type indhold end de øvrige platfor- me.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Vi skal acceptere, at en filmproduktion ikke længere betyder, at man producerer en film, men at vi producerer en håndfuld content, som skal kunne alt muligt forskel- ligt, og stadig bevare en rød tråd.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Vi har tilsluttet os Green Producers Club, hvis mål er at reducere filmproduktioners CO2-aftryk. Vi bruger et CO2-forbrug-udregningsværktøj på vores produktioner, som giver et godt indblik i vores forbrug og som hjælper os med at optimere.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Filmbranchen er ekstremt hårdt ramt. Kunderne har indstillet sig på dårlige tider, og tør ikke sætte produktioner i gang. Det er en klassisk spiral, hvor alle venter på alle.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Vi er stolte af, at have produceret Novo Nordisks 100-års jubilæumsfilm, hvor sam- arbejdet direkte med annoncøren var enormt givende. Og så er det lykkedes os, at tiltrække nogle nye dygtige instruktører som også gør, at vi forventer vækst i 2023.