Erfaring
Michala indledte sin karriere hos SOS International og tog i 2000 til Danica Pension, hvor hun sad som e-Marketing Manager, før hun rykkede til PenSam som kommunikationschef. Hun rykkede dernæst til HK Danmark, hvor hun senest sad som marketing- og kommunikationschef. I 2016 blev hun Marketing Director hos Tivoli, hvor hun i 2019 kunne kalde sig SVP Sales & Marketing, indtil hun i 2022 indtrådte som CCO hos Roskilde Festival.
Motivation
Michala Svane er i 2023 tilbage på The M List, som følge af hendes imponerende år ved Roskilde Festival. Her sidder hun med en bred ansvarspalette inden for bl.a. forretningsudvikling, marketing og e-commerce. I 2022 kunne festivalen fejre sit 50- års jubilæum, hvorfor forventningerne til afviklingen heraf var tårnhøje. Festivalen kulminerede i en række flotte resultater, som medførte en række priser ved Euro- pean Festival Awards, herunder ‘Best Major Festival 2022’, ‘The Impossible Without Youth Award’ og ‘Lifetime Achievement’. Sidstnævnte tildeles som anerkendelse for Roskilde Festivals dedikation og varige indsats for den europæiske festivalsbran- che, der bestemt kom til udtryk vedden seneste festivalen i 2022. En ære Michala, som kommercielt ansvarlig, med rette kan tage del i, og som The M List ønsker at hylde!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Personalisering er fortsat et vigtigt fokusområde. Kunderne forventer i stigende grad, at deres oplevelse med dit brand er tilpasset deres individuelle behov og præferencer. Derudover vil AI og automatisering blive endnu vigtigere værktøjer.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Verdenssituationen giver usikkerhed ift. forbrugeradfærd, hvilket stiller krav til marketing. Samtidig viser en analyse fra Accenture, at 70 % af CMOs siger, at deres team er udbrændte af de seneste års forandringer, så der er en stor ledelsesop- gave.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Der er behov for at rydde op og fokusere prioriteringerne i overensstemmelse med kundernes krav og præferencer.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Produktinnovation og ved at gøre det nemt at træffe de rigtige valg. Vi har fx gjort det muligt at leje campingudstyr via vores webshop, så vi kan minimere mængden af affald som følge af billigt campingudstyr, der bliver smidt væk efter festivalen.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Der er generelt en større usikkerhed omkring forbrugernes adfærd i den nuværende situation, hvilket har gjort det nødvendig at kunne justere strategi og planer hurtigt.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
At skifte fra Tivoli til Roskilde Festival Gruppen og få lov til at arbejde sammen med en masse dedikerede medarbejdere og frivillige om at skabe noget digital rock and roll.