Erfaring

Morten kickstartede sin karriere som Graphic Designer hos Home Sweet Home i 2004, hvor han to år efter landede stillingen som Art Director hos Porsche. I 2008 indtrådte han rollen som Creative Director hos True Agency, og senere som Senior Art Director hos Adtomic. Herefter kunne han kalde sig Senior Creative hos Konstellation indtil han kom til VICE Media, hvor han i dag sidder som Executive Creative Director.

Motivation

Morten Grubak er en af de mest kreative profiler på den danske bureauscene, når det kommer til at udnytte teknologi til at løse komplekse problemstillinger. Inden for de sidste 12 måneder har Morten bl.a. grundlagt Virtues interne Innovation Lab, og med sit team, etableret et frivilligt projekt for at digitalisere Ukraines arv, ‘Backup Ukraine’. Sidstnævnt vandt en Grand Prix i Digital Craft kategorien ved Cannes Lions – en historisk bedrift for en dansker. I kombination med bl.a. hans NFT projekt med Coca-Cola i 2021, står Morten i spidsen for en række projekter, der vidner om en unik digital forståelse, der også understøttes af hans rolle som jurymedlem ved både Danish Digital Award og The Webby Awards. Mortens kombination af kreativitet, strategisk indsigt og digital forståelse giver ham endnu en velfortjent plads på The M List.

HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?

At teknologi i endnu højere grad kommer til at blive en medspiller i arbejdet med at kommunikation. Web3 er ved af finde sit fodfæste, og AI viser de første kreative usecases.

HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?

Stigende renter, inflation og risiko for hård recession præger stadig fremtiden og branchen. Der vil blive trukket i bremsen. Spørgsmålet er blot, hvem og hvor det rammer.

HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?

Løsningen ligger i at reagere på det på forkant, i stedet for når først skaden er sket. At vente, vil blot være en bjørnetjeneste.

HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?

‘Den grønne brancheomstilling’. Jeg tror desværre, at mange er af den opfattelse, at omstillingen sker hos vores kunder og ikke i eget hus. Men her skal vi netop gribe i egen barm. Jeg tror, at vi har brug for et change of perspective.

HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?

Usikkerhed og tøven på at investere.

HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?

Det kæmpemæssige arbejde, som vi har lagt i non-profit-projektet ‘Backup Ukraine’ i samarbejde med UNESCO.