Erfaring
Peter indledte karrieren med at arbejde i Kamera-departementet, først som Clapper/Loader, senere som assisterende kameramand, hvor han indgik i produktionen af talrige reklamer, spillefilm mv. og i 2004 debuterede Peter som reklameinstruktør, hvad han stadig beskæftiger sig med i dag. I 2010 tog han dog en pause fra reklamerne til fordel for den danske komedieserie, Rytteriet, som blev den mest sete komedieserie på dansk tv.
Motivation
Peter Harton er en af Danmarks absolut dygtigste, prisbelønnede og mest eftertragtede instruktører, med et prangende CV. Kombinationen af absurde, komiske og kejtede fragmenter danner rammesætningen for Peters unikke men stilsikre retning inden for filmskabning, hvilket har tilvejebragt ham et utal af priser gennem sin karriere, herunder Cannes Lions, D&AD Yellow- og Wooden Pencils mfl. I mange år har Peter således kastet om sig med morsomme karakterer og tossede koncep- ter, som har materialiseret sig i en perlerække af reklamekampagner, senest for bl.a. TV 2, Københavns Metro, Netto og Spotify. Peter er et unikum, som igennem sin karriere, med sine skelsættende og kontrastfulde værker, har medvirket til at påvirke retningen for reklamefilm, hvilket ubestrideligt værdiger ham en debute- rende plads på The M List 2023.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Jeg ved ikke, om jeg er den rette at spørge – for jeg er ikke ekspert. Jeg mærker dog, at kommunikation der er forankret i indsigter har høj prioritet. Det er dejligt. Og så glæder det mig at humor i reklamer er tilbage. Vi skal grine mere.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Branchen forsøger at navigere i platforme, formater, ‘attention span’, AI, algoritmer og så videre. Men oven i det er der den politiske korrekthed og den berøringsangst der følger med den. I særdeleshed berøringsangsten gennemsyrer meget.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Vi skal fremelske medfølelse, integritet og gensidig respekt og ikke lade angst være brændstof i vores kreativitet, for det vil skabe en syndflod af generisk arbejde. Vi skal turde lave fejl. Lære af dem. Grine af dem, af hinanden og af os selv.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Hvis reklamebranchen kan få folk til at elske en pølse, en bil eller en tandpasta kan den også inspirere folk til at ændre dårlige vaner. Branchen skal også turde være modig og afkræve forandringer hos deres kunder.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
I Danmark bliver budgetterne mindre, og man skal løbe længere for hver krone. De dygtige bureauer forstår, at inddrage mig tidligt i processen, så idéen tilpasses økonomien.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Jeg instruerede en teaterkoncert for Peter Sommer på Aveny-T. Jeg blev mindet om, hvor vigtigt det er, at betræde usikker grund og udfordre mig selv fra tid til anden. Og naturligvis Klub Moderne som jeg er stolt medstifter af.