Erfaring
Peter indledte karrieren som Copywriter hos hhv. PeopleGroup, Robert/Boisen & Like-minded og & Co. I januar 2013 flyttede Peter dog til Paris, hvor han startede hos Ogilvy i en Senior Copywriter-stilling, som to år efter udviklede sig til en rolle som Associate Creative Director. Da Peter vendte tilbage til København gik han freelance som Copywriter og Creative, indtil han i 2018 stiftede The Unicorn, hvor han i dag er Creative Director.
Motivation
I 2023 kan vi for første gang byde Peter M. Metcalfe velkommen til The M List. Som stifter af det danske kreative reklamebureau The Unicorn, har Peters beundringsværdige indsatser medvirket til bureauets positionering, som et af landets førende kreative bureauer. Peter har således i 2022, i samarbejde med sit team, formået at hente priser og tillige en Gazelle hjem til virksomheden. 2022 blev desuden også året, hvor virksomheden annoncerede, at de blev opkøbt af bureauet STEP, hvilket baner vejen for nye muligheder for at tage The Unicorn-teamets kreative kompetencer til nye højder og udnytte STEPs netværk og ekspertise. Peter er specialist i at skabe og formidle unikke koncepter og budskaber, der bidrager til at opfylde kundernes mål, og med sine høje ambitioner og sin faglige kunnen, debuterer Peter på dette års The M List med bravur.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Uden tvivl at teknologi har bevæget sig fra den venstre hjernehalvdel til den højre. Før kunne kreative holde deres kunnen for sig selv, men med eksempelvis ChatGPT og Dall-E-2 er det nu blevet en integreret del af den kreative process.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Det er den perfekte storm lige nu. Inflation, usikkerhed på markederne, krigen i Ukraine og politiske kriser på tværs af kloden – bare for at nævne lidt. Så det handler om at finde steder, hvor man kan love værdi for kunderne. Og det er altid svært at garantere en succes.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
I højere grad end nogensinde, at sætte sig ind i kundernes forretning. Ikke bare at forstå produktet eller brandet, men også forretningsmodel, supply-chain, fremstilling osv. Vi skal kunne – og turde – at komme væk fra mødelokalerne og helt ind i forretningen.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Ved at gøre noget selv. Også selvom der ikke ligger et brief eller et budget fra en kunde.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Flere mindre og projektorienterede opgaver end nogensinde før. Men det betyder bestemt ikke, at de er kedeligere. Der skal bare tænkes smartere.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
At gå sammen med STEP A/S og nu skabe fremtidens The Unicorn, hvor strategi og kreativitet er blevet suppleret af teknologi og data – og så få 125 nye kolleger under The Unicorn navnet.