Erfaring
Ralf indgik i 1999 som medstifter af Riders.dk, hvor han fortsat er partner i dag. I 2005 grundlagde han reklamebureauet FONQI, hvor han desuden var CTO. I 2012 blev FONQI erhvervet af Umwelt, hvorfor Ralf overgik til CTO og senior partner for Umwelt. En position han havde i knap syv år. I 2019 tog han til NoA Ignite, igen som CTO og partner. Det blev til 2,5 år hos Noa, før Ralf i 2021 rykkede til OrderYoYo, hvor han siden har siddet som CTO.
Motivation
Som en af landets mest interessante tech-profiler, rammer Ralf Sohl for første gang i 2023 The M List. Han har haft en imponerende karriererejse; fra at være partner i eget bureau, Fonqi som overgik til Umwelt, til en enslydende rolle hos NoA Ignite, hvortil han ligeledes indgik i partnerkredsen med det øverste ansvar for de tekniske teams, og til i 2021 at blive hentet over til hurtigtvoksende OrderYOYO som Global CTO. Rolf bringer en spændende faglighed til bordet, bestående af en treenig- hed af ypperlige tech-kundskaber, bruger- og kundeforståelse og kommerciel tæft. Han agerer repræsentant for fremtidens kommercielle tech-profiler, som stadigt forbliver en mere omfattende del af marketingdisciplinen. Med hans eminente arbejde for OrderYOYO og hans bemærkelsesværdige profil, er vi på The M List glade for at kunne byde Ralf velkommen!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Det digitale forbrugsmønster hos slutkunderne har fundet et nyt plateau efter corona. De digitale salgskanaler har haft ekstrem medvind, og den virkelighed skal både virksomheder og bureauer kunne favne.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Talent. Det at avle, fastholde eller rekruttere talent som trives i spændingsfeltet mellem udvikling, forretningsindsigt og analytisk forståelse bliver en mangelvare.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Kontinuerlig rekruttering er et must. Ved at skabe en kultur med højt til loftet, ambitiøse mål og faglig fordybelse.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Vi kan uddanne vores ansatte og oplyse forbrugere om bæredygtige alternativer og den grønne omstilling generelt. På den måde hjælper vi med at øge efterspørgslen efter grønne produkter og tjenester, og at drive innovation i den grønne økonomi.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Mit arbejde er ikke direkte påvirket så hårdt som andres af den økonomiske situation, og overall har vi som virksomhed vundet markedsandele i Europa.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
At få bygget et godt fundament til en række teams, som over de næste år skal sikre, at OrderYOYOs produkter bliver Europas mest efterspurgte inden for vores felt.