Erfaring
I samvirke med Mikael Jørgensen og Thomas Hoffmann, stiftede Robert det højt honorerede og anerkendte reklamebureau & Co. tilbage i 2000, som skulle vise sig at bane vejen for Roberts videre professionelle færden. I sin rolle som Creative Director, har Robert sidenhen ageret frontfigur for bureauet side om side med ovennævnte Thomas. I 2014 indgik & Co.-bureauet i bureaunetværket The North Alliance, hvor bureauet har henhørt under lige siden.
Motivation
Robert Cerkez er måske et af de største danske kreative talenter på nuværende tidspunkt. Med hans unikke persona, nytænkende og sanselige tilgang til hans arbejde og hans enorme intelligens, er han bestemt en profil der sætter høje danske standarder. Britiske Campaign har i 2022 kåret danske & Co./NoA som verdens bedste kreative bureau – Global Agency of the Year, og dermed er netop Roberts kreative talent i særdeleshed blevet anerkendt. I tæt samarbejde med Thomas Hoffmann er det blevet til en fantastisk rejse denne duo har taget & Co. med på, og som en af de ypperste kreative profiler i Danmark, er det intet under at Robert ind- tager en solid plads på årets liste.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Den største tendens er nok AI. Teknologien brager afsted og skaber frygt, men også fascination af de nye muligheder, og hvordan det kommer til at påvirke vores branche. En anden tendens er, at verden skal løse problemer i stedet for at tale om dem.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Økonomi. Vi er i en krisetid, og det påvirker os. På den lyse side får det os til at tænke alternativt og revidere gængse måder at gøre tingene på. Og hver krise får kreativiteten til at ændre sig til noget nyt, fordi holdninger og behov ændrer sig.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Det kan vi ikke. Men vi kan tilpasse os situationen. Og lære at handle i en ny virkelighed. Det er vi ret gode til, så det er bare at følge med og gribe de muligheder, der opstår.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Ved at være ærlige. Både over for de virksomheder, vi samarbejder med og forbrugerne. De tiltag, vi kommunikerer, skal være reelle og skabe håb. Ellers vil de skabe apati og få folk til at stille spørgsmålstegn ved, hvad der er sandt og falsk.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Det har selvfølgelig været mere turbulent. Men samtidig er der opstået nye muligheder. Så jeg tror ikke, vores arbejde er blevet påvirket på en dårlig måde. Alt handler stadig om kreativitet. Økonomi er sekundært.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Det var helt klart, at vi blev kåret som verdens bedste bureau af Campaign. Det var surrealistisk. Men også en vigtig anerkendelse af alle medarbejdere hos & Co. Alt, hvad vi gør, er en teamindsats.