Erfaring
Stefan startede sin karriere som Key Account Manager hos Mousehouse i 2000, hvor han efter tre år indtog rollen som eBusiness Consultant hos BRFkredit. Herefter kom han til Danske Bank, hvor han senest sad som Head of Online & Mobile Channels, indtil han landede stillingen som Head of eCommerce hos Brdr. A&O Johansen. I dag sidder Stefan som eCommerce and Marketing Director og som direktionsmedlem hos virksomheden.
Motivation
For anden gang er Stefan Funch Jensen at finde på The M List, og efter hans de- but sidste år indtager han i år atter en solid plads på listen. Med en nøgleposition hos Brødrene A&O Johansen, hvor Stefan er en del af direktionen, driver han e-commerce og marketing-indsatserne hvor han bl.a. er en af drivkræfterne bag deres imponerende omnichannel-setup. Den revolutionerende indsats blev igen anerkendt ved E-handelsprisen 2022, hvor de blev tildelt både bedste omnichannel virksomhed, bedste B2B-virksomhed og årets guldpris. Stefan slår også et slag for bæredygtighed, og har bl.a. stået bag digitale følgesedler; et skift der årligt sparer over en million papirbaserede sedler. Med unik digital tæft, og en bred faglighed, er der ingen tvivl om, at Stefan fortjener en plads på listen.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Bæredygtighed og digitalisering er to megatrends i mange brancher, og især byggebranchen hvor bygherrer skal dokumentere nybyggeris klimapåvirkninger. Det kræver en høj grad af digitalisering for at gøre data let tilgængelige og brugbare.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Branchen bliver mødt med en del bureaukrati, stigende reguleringer, og ofte vælger vi i DK at være foregangsland. Der er ikke noget galt i at være pionerer, men når vi strammer reglerne mere end andre lande, rammer det vores konkurrenceevne.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Ingen virksomhed kan løse de stigende reguleringer og dokumentationskrav alene, så vi har brug for, at virksomheder, erhvervsorganisationer og politikere arbejder sammen for at skabe en fair forbrugerbeskyttelse og fair konkurrence.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Det vigtigste er at feje for egen dør og sætte et mål og en plan for af blive CO2-neutral og gerne CO2-positiv. Dernæst påvirke kunder og interessenter til at deltage aktivt i den grønne opstilling. Vi skal undgå at konkurrere på basale klimadata.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Der har været et større fokus på at balancere virksomhedens kortsigtede behov og langsigtede mål. Vi eksekverer og innoverer simpelhed mere målrettet.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Vi har opnået en modenhed i vores organisation, der gør os i stand til at eksekvere hurtigere og med større effekt, og så har vi oparbejdet et meget tæt forhold til kunder og leverandører, der giver os en 12. spiller på banen.