Erfaring
Steffen indledte karrieren som projektleder hos Starfighters, før han i 2008 landede en stilling hos Microsoft som Marketing Manager. Efter tre år indtog Steffen rollen som CMO & Executive Director hos Tryg, og var kort forbi Advice, før han i 2015 blev Head of Marketing hos Danske Spil. Steffen aflagde også visit hos KOMPAN som Group Marketin Director, før han indgik i Nuuday. Først hos TELMORE som CMO, og i 2022 som SVP & CMO, Head of Marketing & Online hos YouSee.
Motivation
Steffen Lundgren Kristensen indtager en plads på The M List for femte gang – og indgår i år ligeledes i The M Lists Advisory Board. Steffen har de seneste år udgjort en stor force og afgørende rolle i Telmores fremgang, men overgik i september 2022 til YouSee, hvor han høstede titlen som både CMO og Senior Vice President. Steffens tiltrædelse hos YouSee, som hører under Nuuday, har bl.a. markeret sig ved ophøret af Nuudays 20 år lange samarbejde med mediebureauet, MediaCom, som i starten af 2023 er blevet skiftet ud med Hearts & Science (Omnicom Media Group). Med sin stærkt strategiske, dog kreative, kunnen kombineret med sit resultatorienterede mindset, agerer Steffen en solid og driftssikker frontfigur for omlægningen og udviklingen af YouSees marketingafdeling, hvilken vi glæder os til at følge.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Udviklingen mod mere automatiserede marketingløsninger stiller krav til, at vi organiserer os anderledes, både på bureau- og annoncørsiden. Samtidig glæder jeg mig over, at det også stiller krav til mere sammenhængende brandstrategier og -oplevelser.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Diversitet er fortsat en udfordring i vores branche. Vi er stadig en alt for lukket klub i reklame, marketing og media. Særligt på ledelsesniveau er det en udfordring, og ensidig fokus på kønsdiversitet er ikke nok.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Det er et godt spørgsmål, og jeg falder selv i unconscious bias-fælden, særligt når der er travlt. Større fokus på de uhensigtsmæssige konsekvenser af ubevidst bias, samt fokuseret mentoring af talenter, er måske en vej frem.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
I takt med forbrugerne i stigende grad kigger mod virksomheder, når det handler om den grønne omstilling, vil vi forhåbentlig se flere brands, der ser en forretningsmulighed i at gøre konkrete indsatser, som en del af brandfortællingen og -identiteten.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Vores branche er ikke lige så hårdt ramt som andre, men ændringer i forbrugernes betalingsvillighed har haft indflydelse på ændringer i kunders adfærd, fx mere bevidst stillingtagen til hvor mange underholdningstjenester man betaler for.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Vi er kommet godt fra start med transformation af marketing og det digitale område i YouSee. Vi har lang vej endnu, men det har været vigtigt, at få en god start på processen, eftersom vi transformerer alle dele af vores funktionsområder.