Erfaring
Thomas har en baggrund som uddannet tekstforfatter, som han har kombineret med +25 års erfaring inden for bureauverdenen i både nationalt og internationalt regi, herunder bureauer som DDB, Grey, Bates og & Co. Han startede som Copywriter, og overgik for første gang til Creative Director i 2004 hos Nørgård Mikkelsen. I 2020 gik Thomas freelance, hvor han bl.a. har arbejdet tæt med TV 2 Creative mfl., og er desuden gæsteunderviser på DMJX.
Motivation
Med bundsolidt håndelag inden for tekstforfatning og sin mangeårige anciennitet som gængs inventar på den danske bureauscene, udmærker Thomas Fabricius sig unægteligt som en af landets dygtigste inden for sit fag – og dette er heller ikke gået ubemærket hen. Siden Thomas i 2020 gik freelance med enkeltmandsforetagendet FAB, er priserne og anerkendelserne strømmet ind, særligt for hans samarbejde med TV 2 Creative. Ved bl.a. CCA 2022 kunne han tage del i 2 x guld og 1x sølv for kampagnerne ‘Stop Hadbeskeder’ og ‘Streakers Paradise’, og han udgør desuden en del af det kreative team, som udarbejdede den firedobbelte Clio-vinder kampagne ‘The Bench’. Thomas’ iøjnefaldende arbejde og særprægede arbejds- form, adskiller ham fra mængden, og gør ham til en af branchens mest markante profiler, hvilket med rette sikrer hans comeback på The M List 2023!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Engang var freelancere nogen, der måske havde lidt svært ved at komme ind i branchen. I dag er nogle af de dygtigste kreative, jeg kender, enten freelancere – eller overvejer at blive det. Så endnu flere dygtige freelancere og flere inhousebureauer.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Mangel på fornyelse. Reklamebureauernes måde at arbejde på er stort set den samme i dag, som da jeg startede for 25 år siden – med undtagelse af nogle få. Mange glemmer stadigvæk at lytte til kunderne og inddrage dem mere i processerne.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Det bliver ikke bureauerne, der kommer til at løse det, men kunderne, der gør det for dem. De har fornyet sig. De er skarpere og dygtigere end nogensinde før, og hvis ikke bureauerne begynder at lytte, løser de det selv, fx med inhouse bureauer.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Fantastisk spørgsmål. Og et spørgsmål som jeg synes, alle bureauer bør sætte sig ned, hver især, og tale om – og efterfølgende offentliggøre svaret på. Hvad kan vi gøre, for at hjælpe den grønne omstilling på vej? Jeg lægger mit svar ud på mit site.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Positivt. 2022 var faktisk det bedste år, jeg har haft som freelancer. Godt hjulpet på vej af nogle store brands, der normalt ‘bor’ på større bureauer, men som nu er begyndt at lægge flere opgaver ud – eller at løse dem internt med hjælp udefra.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Sidste år begyndte jeg igen, efter nogle års pause, at undervise kunder og virksomheder i ‘Indsigter’ blandt andet på DMJXs kurser og videreuddannelse – og internt i en række marketingafdelinger. Næste skridt er at skrive en bog.