Erfaring
Troels karriere startede i en konsulentstilling hos Tribal DDB. I 2004 rykkede han til Codan som eBusiness Manager, før han i 2005 skiftede til Telenor som Department Manager. Efter fem år aflagde han visit hos In2media, før han vendte tilbage til telecom, nu hos TDC, hvor han senest sad som VP. I dag er Troels hos e-conomic & Visma Software Denmark, hvor han gennem de seneste otte år har besat roller som hhv. VP og CMO, og har de seneste to år kunne kalde sig COO.
Motivation
Med tårnhøj faglighed og kommerciel tæft er Troels Skjelbo i 2023 tilbage på The M List. Her driver han som COO i e-conomic & Visma både salg, marketing og operations med et omsætningsbudget på +500 mio. i tilbagevendende omsætning, i hvad der er Skandinaviens største SaaS ERP-system. Ydermere, sikrer han Vismas ambitiøse mål om tocifret vækst hvert år. Med unikke ledelsesevner driver han en afdeling på 80 mand, og skaber hvert år fremragende forretningsresultater og udvikling ved at drive både salg og marketing. Med flotte resultater, solide ledelsesevner og en række bestyrelsesposter hos diverse SaaS virksomheder, er det ikke tilfældigt, at Troels i 2023 endnu en gang indtager en plads på listen.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
AI fylder rigtig meget i debatten, og er noget vi klart skal forholde os til. Både i forhold til vores egne aktiviteter og de løsninger vi laver for kunderne. Lige nu er det dog den den økonomiske usikkerhed, der fylder mest.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
For mig er det integration af salg og marketing. Ikke bare et tåleligt samarbejde mellem to afdelinger, men en reel sammensmeltning til et team.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Ved at gå tilbage til tegnebrættet og sætte afdelingerne op ud fra målsætninger og placering i kunderejsen, ikke ud fra om de fagligt sidder med salg eller marketing.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Hvis der er noget marketing kan, er det at drive en adfærdsændring. Det er der brug for, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, og derfor er det vigtigt, at branchen arbejder for at gøre bæredygtige produkter attraktive for kunderne.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Vi bliver ramt, når der er flere konkurser, og der starter færre nye virksomheder. Det gør vores marked mindre. Vi bliver dog rigtig godt hjulpet af ny lovgivning på området, som udvider markedet for vores produkter.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
At vi, i et år hvor samfundsøkonomien var udfordret, lavede rekord på top- og bundlinievækst, samtidig med at vi helt undgik at afskedige folk pga. nedskæringer.