Erfaring
Ulrik indledte sin karriere hos SAS, hvor han efter syv år blev Commercial Director hos fitness dk. I 2010 var han forbi Steen & Strøm, inden han i 2011 kom til dentsu denmark som Managing Director. Ulriks tiltrædelse hos dentsu denmark ledte de følgende år til roller som hhv. CCO og CEO for det danske site, såvel som positionen som Head of M&A, North, Central and Eastern Europe for det internationale site. Ulrik er i dag fortsat CEO for dentsu.
Motivation
Snakker vi media, marketing eller leadership er Ulrik Petersen ikke til at komme udenom. Med sin dybe faglighed og knivskarpe forståelse for branchens mekanismer, har Ulrik styret dentsu-gruppen igennem de senere års mange udfordringer. Dette har bl.a. udmærket sig i flotte placeringer i årets MyImage-undersølse, hvor CARAT og dentsuX placerer sig som hhv. #1 og #3 i Mediebureauer, og Merkle #2 i Digitale Bureauer. Ulrik har desuden lagt en grøn dagsorden for bureaugruppen, hvilket har resulteret i tiltag, såsom bæredygtighedsbingo og dentsu Sustainable Marketing Academy. Med sine inspirerende og revitaliserende initiativer, iklæder Ulrik sig den grønne førertrøje, og positionerer sig som en af branchens centrale aktører i vejen mod mere bæredygtige horisonter. Dét vil The M List gerne hylde!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Hele bæredygtighedsområdet er i udvikling og begynder at fylde mere hos virksomheder, bureauer og forbrugere. Det er nødvendligt, at vi som indflydelsesindustri, er bannerfører og har kompetencer og mod til at hjælpe, støtte og rådgive virksomheder på den denne nødvendige rejse.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
På længere sigt vil den største udfordring være, at tiltrække de rette kompetencer til branchen. Der vil være mangel på arbejdskraft. Lige nu er udfordringen, at vi skal evne at løfte vores rådgivning inden for bæredygtighed og værdiskabelse for virksomhederne. Det er områder som er højt på deres agenda.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Kompetenceudvikling og mod er afgørende. Vi skal som branche erkende, at vi har en udfordring og herefter turde tage hånd om det. Det vil kræve at vi i højere grad står sammen og hjælper hinanden fremad inden for disse områder.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Som indflydelsesindustri har vi en unik mulighed for at forstå og påvirke forbrugeren. I denne kontekst drejer det sig om, at få forbrugeren til at træffe flere bæredygtige valg. Ca. 1/3 af den global reduktion i CO2 skal komme fra ændrede vaner fra forbrugerne. Her er vores ansvar stort.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
2022 har været en godt år rent økonomisk. Det har givet muligheder til at investere i medarbejderudvikling og trivsel. Herudover at skabe nye produkter og services som kan give differentiering og skabe værdi for virksomhederne.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Vores fokus på bæredygtighed og lanceringen af dentsu sustainable marketing academy. Et område som er nødvendigt og vigtigt, ikke kun for os som virksomhed og branche, men også betyder noget for mig personligt.