Erfaring
Nete startede karrieren ud hos Deloitte Danmark som først Project Assistant og senere Consultant. Herefter tog hun til Kunde & Co, hvor hun på mindre end et år gik fra Associate Consultant til Consultant. I dag er Nete CMO hos pensionsselskabet Matter og sidder desuden som bl.a. jurymedlem ved Danish Digital Award.
Motivation
Nete Green Johannsen har både marketing, strategi og bæredygtighed på agendaen. Med en solid strategisk og eksekveringsmæssig værktøjskasse fra Kunde & Co takkede Nete ja til at stå i spidsen for den alternative pensions- virksomhed Matter’s marketingaktiviteter. Med både målrettethed, fart og eksperimenterende nysgerrighed har Nete de seneste år sat hårdt ind for både at skabe legitimitet og tillid i markedet, alt imens hun har gjort dansker- ne opmærksomme på vigtigheden i, hvad deres pension investeres i. Det har resulteret i en klar positioneringsstrategi og brandstemme, som har sat nye standarder for pensionsselskabers bæredygtige indsatser, klædt danskerne på til at træffe gode valg omkring deres pension og sendt Matter i finalen ved Danish Design Awards 2019. Det anerkendes med en plads på The M Talents.
Hvad har været din største professionelle succes i 2020?
Det har været at lede og gennemføre en kompleks rebranding proces som følge af en pivotering af vores forretningsmodel. Min rolle som CMO er ændret fra at være fokuseret på et B2C marked til at skulle træde ind i en ny, kompleks B2B kontekst med et helt nyt produkt. Det har været en meget spændende og krævende proces.
Hvad er dit mål for 2021?
Det er at få etableret vores brand og skabe tillid i et nyt marked. Vi skal ud- fordre og bibeholde vores edge som startup – og blive ved med at turde diffe- rentiere os. Derudover er vi i gang med at ansætte en ny Head of Commercial Development, så der ligger også en stor opgave i at få bundet branding, marketing og salg sammen.
Hvilken rolle ser du dig selv i om fem år?
Jeg ser stadig mig selv i en startup eller en scale up virksomhed i en ledende rolle. Jeg elsker at være en del af små virksomheder med skyhøje ambitioner og idealer. Det er inspirerende at møde op hver dag og arbejde sammen med et team om at ændre noget i verden. Så det vil jeg uden tvivl fortsætte med.
Hvad er dit bedste råd til branchens seniorprofiler?
Bliv ved med at være nysgerrige på, hvordan vi leverer det mest værdifulde indspark som marketingfunktion eller -rådgivere. Alt udvikler sig hurtigt – også inden for marketing, hvor tools, kanaler, strategier og taktikker forældes, før man når at se sig om. Derfor skal der bygges kulturer, hvor der er plads til at fejle, så vi trygt kan lære.
Hvilke tre egenskaber karakteriserer dig bedst?
Strategisk involveret, empatisk og engageret i vores team, modig.
Hvor henter du inspiration fra?
Jeg søger viden på Medium, hvor jeg bruger en del tid på at læse artikler om brand strategy og om best practice markedsføring i start ups. Derudover læser jeg bureauet Kvadrants udgivelser om B2B-markedsføring og kom- merciel udvikling. Derudover følger jeg med i alskens nyhedsbreve fra vores industri for at lære min målgruppe bedre at kende.