Erfaring
Efter at have afsluttet sine studier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole inden for kreativ kommunikation, startede Hans sin karriere som freelance Art Director ved bl.a. AKQA, Robert&Boisen, RedBull og Danmarks Radio. Ét år senere, landede han en fast stilling som Art Director hos det kreativt-strategiske bureau Uncle Grey, hvilken han havde i to år, før han stiftede sit eget firma Canairi i april 2022.
Motivation
Hans Højte Augutstenborg er én af bagmændene bag den gule kanariefugl, som i 2022 vandt et kæmpe indpas i husstande på tværs af landegrænser. Der er tale om CO2-måleren Canairi, hvis formål består i at forbedre husstandenes indeklima, og som 30 dage efter sin lancering havde omsat for 3,2 mio kr., solgt i 63 lande, opnået patentrettigheder og vundet to internationale designpriser, bl.a. ved ADC International 2022. Hans rummer både kreative og entreprenante egenskaber, som tydeligt afkodes i hans opfindsomme sideprojekter, som han drev samtidigt med sine ansættelser hos diverse bureauer. Sideprojekter som bl.a. blev anerkendt ved DA&D i 2021, hvor han modtog prisen som Next Creative. Hans markerer sig således som et af landets mest lovende kreative talenter på den danske iværksætter-scene og nu også her på blandt the M Talents!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Jeg ved ikke, om det er en tendens endnu, men jeg er vild med bureauer som fx Uncommon London, som har en start-up accelerator som en del af bureau-for- retningen, der skaber deres egne brands når kunden ikke tør at hoppe med på idéen eller idéen simpelthen er for god til at give til kunden. De seneste par år har branchen været præget af innovations- og story-doing idéer, som har været super forfriskende, men der har været mange idéer med kort levetid, som ikke har set dagens lys efter kampagnen er slut og priserne er høstet. Det kunne være fedt at se nogle af de idéer få et længere liv. Det fortjener de.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
At blive irrelevant pga. AI, Midjourney ChatGPT, etc.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Det bedste man kan gøre for sin karriere er nok, at embrace den kunstige intelli- gens. Jeg tror ikke, at alle bliver arbejdsløse, men der kommer nok til at være en del opgaver, som AI kommer til at overtage.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Ved at lukke ned for sig selv. Hehe… Jeg er meget allergisk for udtalelser, om hvor- dan man kan lave grøn markedsføring. Det klinger så utroligt hult, og det er som om, at vi glemmer, at vi som branche hovedsageligt lever af at skubbe flere produkter og stimulere et overforbrug – når vi altså ikke har travlt med at pudse glorien og lave spec-arbejde for NGOer. Men hvis jeg skulle tage ja-hatten på i to sekunder, så tror jeg på, at vi kan blive lidt grønnere som branche gennem politiske tiltag.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Jeg opstartede mit firma under corona, så den økonomiske situation har været et vilkår fra starten af, men det har ikke været et problem for os, men det kan da godt være, at det var gået endnu bedre, hvis ikke det var for krisen.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
At kunne leve af et produkt man selv har opfundet.