Erfaring
Under studierne i 2016 fik Kim et studiejob hos CEPOS, hvor hun sad som Communication Student Assistant, hvor hun efter endt uddannelse blev tilbudt en fuldtidsstilling som Communication Consultant. I 2020 indtog hun rollen som Digital Editor hos Liberal Alliance, hvorefter hun blev forfremmet til sin nuværende position som Head of Digital.
Motivation
Som digital chef i Liberal Alliance, har Kim Jessica Axholt stået i spidsen for at re- volutionere måden man kommunikerer politisk kommunikation på digitale medier. Dette blev belønnet med en pris for årets bedste SoMe-team i 2022. I en verden, der konstant forandrer sig, er det vigtigt at turde at prøve nye medier og ændre tilgang, og sammen med sit team tog Kim en chance og begyndte at bruge TikTok, hvor de med tiden blev dygtigere til at udnytte mediet. Dette har resulteret i stor succes, hvilket afspejles ved at kanalen har 95.000 følgere og 1,9 mio. likes. Kims eksperti- se strækker sig ikke kun over SoMe, men inkluderer også klassisk marketing, hvor hun inkorporerer digitale funnel- og brugerrejser i sin strategi for politisk kommu- nikation. Kims evner inden for digitale medier og kommunikation placerer hende på The M Talents.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
En vigtig tendens i marketingbranchen er den voksende indflydelse af korte og autentiske videoformater, som vi ser på TikTok og Reels. Selvom der er usikkerhed om TikToks fremtid i Europa, vil andre platforme sandsynligvis tage over.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Det er evnen til at håndtere konstante forandringer og usikkerheder. Vi har senest set en opstramning i adgangen til brugerdata og i måden, vi måler KPIer på. Derud- over er der stor usikkerhed om TikToks fremtid.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Man bør finde alternative tilgange og acceptere de begrænsninger, der eksisterer. Det kan inkludere, at udforske nye platforme og tilpasse sig til de tilgængelige data. Det er vigtigt, at have en agil tilgang til at imødegå de konstante forandringer.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Ved at fremme bæredygtige produkter og tjenester, uddanne forbrugerne om miljøvenlige valg og reducere ressourceforbruget i markedsføringsaktiviteter – fx ved at gå mere digitalt.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Den har fyldt meget i vores politiske kommunikation. Den inkluderer bl.a. Ukraine- krigen, inflation og mangel på arbejdskraft. Sandfærdige budskaber er nøglen, selv- om de kan være upopulære. Fx mener vi ikke, at hjælpepakker gavner samfundet.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
At have været med til at føre en sublim valgkamp med fokus på godt content, en omfattende digital strategi og med en kommunikationsstil, der indeholder humor og optimisme. Liberal Alliance gik fra spærregrænsen til 7,9 % af vælgerne.