Erfaring
Rasmus satte fart på karrieren, da han i 2021 indtog stillingen som Associate Digital Specialist hos det svenske reklamebureau Precis Digital. Sideløbende stiftede han virksomheden Rabatta, hvis koncept er et nyt personligt online shoppingværktøj til at finde rabatkoder og spare penge. I dag har Rasmus sat alle sejl ind på virksomheden, og kan kalde sig CO-Founder & Chief Marketing Officer af virksomheden.
Motivation
Rasmus Hansen er både visionær og dedikeret, og hans gå-på-mod og disciplin gør ham til en af de mest spændende profiler i branchen. Selv med et begrænset budget og et utraditionelt marketing-mix, der primært er fokuseret på TikTok, har han formået at gøre Rabatta, en nordjysk tech-startup, til en af de mest populære shopping-apps i Skandinavien. Rasmus formår at kombinere betalte kampagner med organiske kanaler og skaber synergier, der er til gavn for både virksomheden og Rabattas brugere. Rasmus’ omfattende kampagner har taget Rabatta fra at være en lille startup-virksomhed i et enkelt land til en spirende scale-up på fem markeder, og virksomheden er godt på vej ind i sit sjette marked. Rasmus’ arbejde med Rabattas markedsføring har resulteret i synlige resultater, som han krediteres for på M Talents 2023.
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
AI fylder rigtig meget, og det tyder kun på at blive endnu vigtigere i løbet af året. Det går så stærkt lige nu, at jeg tror der er store muligheder for at opnå konkurrencefordele ved at prioritere at lære så meget som muligt fra start.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
Det er klart, at den aktuelle økonomiske situation udfordrer branchen. Hver eneste annoncekrone tæller, og jeg tror profitabilitet på et vanskeligt marked kan være udfordrende for mange. Især med de tracking-udfordringer, der også stadig fylder meget.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Det afhænger af, hvem man er. For større virksomheder tror jeg på, at langsigtet branding giver mening at prioritere. Men for virksomheder som vores kan det give mening at prøve at drage fordel af, at forbrugerne er ekstra prisbevidste netop nu.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
Det er et område, jeg kan blive meget klogere på, så det er svært at give et godt svar. Jeg tror, nogle af nøgleordene er transparent kommunikation og et endnu større fokus i branchen på at skabe opmærksomhed omkring den grønne dagsorden.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Vi har den fordel, at vi hjælper forbrugerne med at spare penge, så selvom det samlede forbrug er mindre, er incitamentet til at bruge Rabatta formentlig blevet endnu større. Derfor har det været en mulighed at positionere os som en hjælpende hånd.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Den største enkeltstående succesoplevelse var da vi i Rabatta blev nomineret til TikTok Awards i kategorien Greatest Performance. Vi var i fint selskab og de eneste i kategorien uden et tilknyttet bureau, så det var et stort skulderklap.