Erfaring
William satte skub i karrieren, da han i 2017 kom til LIFTED som Digital Marketing Consultant. Siden hen har han været hos Miinto, hvor han har gjort sig en række interne forfremmelser. Først indtog han rollen som Digital Marketing Specialist, hvorefter han tiltrådte som Digital Marketing Manager, og senere i en tilsvarende senior-stilling. I januar 2021 blev Williams ansvarsområder udvidet, idet han nu kan kalde sig Head of Digital Marketing.
Motivation
William Sillemann besidder en afgørende rolle hos Miinto, hvor han er ansvarlig for den digitale markedsføring på tværs af alle 14 markeder samt for investering og optimering af alle digitale kanaler. Han har vist sig at være en dygtig og kompetent leder inden for discipliner såsom både SEO, affiliate marketing, displayannoncering, dynamisk remarketing, betalt social media og Google Adwords. Williams indsats har influeret Miintos imponerende vækstrejse fra en årlig omsætning på ca. 400 millioner DKK, da han startede, til over to milliarder DKK i det seneste regnskabs- år. William formår altid at være på forkant med den nyeste udvikling inden for digital markedsføring og er nysgerrig efter at udforske nye kanaler, værktøjer og taktikker, hvilket i den grad bidrager til virksomhedens succes. Varmt velkommen på The M Talents!
HVAD ER DEN VIGTIGSTE TENDENS I BRANCHEN LIGE NU?
Det er ved at være et stykke tid siden, jeg kunne åbne LinkedIn uden at skulle scrolle forbi en kavalkade af posts omkring AI og ChatGPT. Der er ingen tvivl om AI bliver en større del af værktøjskassen i tech og marketing de kommende år.
HVAD ER DEN STØRSTE UDFORDRING FOR BRANCHEN?
2023 er – og bliver – et udfordrende år for mange ecommerce-forretninger. Mange virksomheder skal have gearet deres setup og digitale aktiviteter til profit fremfor vækst.
HVORDAN LØSER MAN DEN UDFORDRING?
Der skal skæres helt ind til benet, hvad end vi snakker kanaler, kundesegmenter, projekter mv.
HVORDAN KAN BRANCHEN HJÆLPE MED DEN GRØNNE OMSTILLING?
At have et stærkt datagrundlag, god tracking, holistisk tilgang til performance og fokus bliver vigtigere end nogensinde før. I min optik bliver man nødt til selv at tage ansvar. Der er større efterspørgsel på digitale kompetencer end nogensinde. Så man bør stille sig selv spørgsmålet ‘kan jeg stå inde for den måde min arbejdsgiver – eller kunder – driver forretning på’.
HVORDAN HAR DEN ØKONOMISKE SITUATION PÅVIRKET DIT ARBEJDE I DET FORGANGNE ÅR?
Som tidligere vækstcase, der gik fra årlig vækst på 50-100 %, har vi været nødt til at ændre radikalt på vores tilgang til den måde, vi arbejder med marketing. Det har været en sund øvelse i at skære ‘tomme kalorier’ i form af omsætning fra.
HVAD HAR VÆRET DEN VIGTIGSTE SUCCES I DIT ARBEJDSLIV DET SENESTE ÅR?
Hver dag, når jeg kommer på arbejde, glæder jeg mig til at komme ind og give den fuld gas med nogle knalddygtige mennesker. Jeg er stolt af at have opbygget et stærkt team, der er klar til udfordringerne, vi står overfor i 2023 og fremadrettet.