Articles tabs

Courses tabs (CT)

The M List er stedet hvor Dansk Markedsføring fremhæver de allerdygtigste indenfor vores branche, og hvor du kan læse kollegaer, kunder og konkurrenters bud på hvad der kendetegner dem og de udfordringer de står overfor.



JOHAN BOSERUP

Titel:
Global CEO, GroupM Trading
Virksomhed:
GroupM
Titel:
Global CEO, GroupM Trading
Virksomhed:
GroupM
Erfaring:
Johans karriere startede hos OMD Denmark i 1995, hvor han sad i stillinger som TV and Interactive Media Director, Nordic Trading Director og Chief Trading & Accountability Officer. Efter 17 år i koncernen skiftede Johan i 2013 til GroupM, hvor han i dag er Global CEO for GroupM Trading.

JOHAN BOSERUP

Johan Boserup har en stærk medieprofil med stor erfaring inden for det digitale medielandskab. Bosat i London er han ansvarlig for det største medieindkøb i verden på omkring 420 mia. kr. årligt hos GroupM, der blandt andet består af mediebureauerne MEC, MediaCom, Mindshare og Maxus. Han har hermed selvsagt meget stor indsigt i, hvordan man optimerer globale medieindkøb og kampagner målrettet den optimale mængde mennesker i en kernemålgruppe gennem det rette mediemix og selvfølgelig til den rigtige pris. Dette kræver et højt strategisk kompetenceniveau og indsigter i både omskiftelige mediebilleder og forbrugerpræferencer. Som den dygtige og ansvarsbevidste leder Johan er, kombineret med hans stærke internationale udsyn, er Johan at finde på årets The M List.
Hvad har været din største professionelle succes i 2017?
Vi har brugt 2017 på at transformere hele vores globale organisation til den nye data- og audience-fokuserede "real time era". Det har krævet både nye kompetencer og ny struktur. Som en del af det har vi centraliseret vores globale indkøb, som fremad er platformen for globale partnerskaber med medier og platforme på tværs af hele WPP.
Hvad har været din største professionelle skuffelse i 2017?
At tilliden mellem bureauer og annoncører ikke er blevet bedre. Bureauerne føler, at de har skabt mere åbenhed og har demonstreret værdien i de modeller, det ikke er muligt at give fuld åbenhed omkring. Men annoncørerne føler ikke de har fået hvad de har brug for. Vores branche er stadig i krise.
Hvad bliver din største marketing udfordring i 2018?
Jeg er fuldstændig overbevist om, at mediabureauerne tilfører stor værdi til annoncørerne og resten af "markedsførings-økosystemet". Men vi skal bevise den konkrete værdi, vi leverer, og vi skal dokumentere, at de modeller, der er under beskydning, er den rigtige måde – for alle parter – at levere værdi på. Og så er der GDPR…
Hvor finder du din faglige inspiration?
Primært fra mine dygtige kolleger i WPP rundt om i verden. Vi har nogle helt fantastiske, krøllede tænkere rundt om i vores netværk, som leverer fantastisk arbejde hvor de er. Men jeg er også så heldig at have adgang til de øverste lag af organisationen i de store mediehuse og -platforme, som kan være ekstremt inspirerende.
Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap - hvem skulle det være og hvorfor?
Paw Saxgren fra GroupM Nordic har sammen med sit megadygtige team, ombygget den måde vi arbejder på i Danmark og Norden. Modellen, der fokuserer på holistiske outcomes, vil være forbillede for, hvordan vi leverer værdi til annoncører over hele verden.
Hvis 2018 skal være en succes for dig, hvad skal du så opnå?
Få tilliden tilbage i branchen ved at levere og dokumentere værdien af vores arbejde og produkter på tværs af mediekanaler. Og vinde nogle af de store kunder, der synes det er vigtigt.

custom add this