Når Nilfisk i januar 2018 ruller nyt emballage design ud på 237 produkter i den globale DIY (Do it Yourself)-kategori, handler det om mere end bare at få produkterne til fremstå attraktive.

Det er med en forventning om, at produkterne i den nye layout fremover bedre sælger sig selv.

Designet, der er udarbejdet af fireball, er udviklet med fokus på de produktparametre, der ifølge test skaber størst konvertering til køb.

- Sammen med fireball har vi været ude at undersøge, hvilke af vores produkt features, der betyder mest i en købssituation, og derefter har vi udviklet og testet designet, så emballagen får disse parametre klart frem, siger Kim Maretti, der er Global Marketing Manager i Nilfisk Consumer Business, og tilføjer:

- Det er en mere strategisk tilgang, end vi har haft før, men meget tiltrængt i en kategori som DIY, hvor forbrugerne i nogen grad er overladt til sig selv, og hvor emballagen er et af vores vigtigste medier.

Har udviklet analyseværktøj

Udgangspunktet for de løsninger, fireball leverer til sin kunder, er, at produkter bygger brands - og derfor skal alt fra CVI til emballagedesign basere sig på forretningsstrategi og kundeindsigt.

- Vi arbejder med Commercial Identity Design, hvilket kort kan oversættes til design, der sælger. For at kunne levere på dette løfte, har vi udviklet et analyseværktøj, der måler hvor effektivt produkter konverterer til køb. Vi har brugt dette værktøj til at afdække hvilke faktorer, der er afgørende, når man køber en højtryksrenser og skabt designet på dette fundament, fortæller Ramus Simony, der er CEO i fireball, og tilføjer:

- På denne måde har vi sikret, at de 237 forskellige emballager fungerer som sælgere af produktet og ambassadører for brandet.