På bare fem måneder har Jakob Stigler og Thor Otar skabt et international kundegrundlag for deres nye orkestrerings- og aktiverings-selskab, Mano.

De to partnere forlod deres stillinger i AOL’s nordiske ledelse efter henholdsvis 6 og 8 år for at etablere Mano.

Ifølge websitet skal bureauet hjælpe annoncører til international succes med brand projekter. Nu løfter de sløret, og det er hverken ambitionerne eller kundelisten, der fejler noget.

– Planen med Mano er skabe et internationalt bureau, der skal servicere annoncører og deres bureauer med at planægge og eksekvere komplekse brand kampagner på tværs af flere markeder, siger Jakob Stigler, Co-founder af Mano.

– Formålet er at sikre sammenhæng mellem det kreative arbejde og aktiveringsarbejdet gennem integreret organisering, hvor bureauer spiller i takt, og lokale markeder samles omkring en overordnet strategi og vision for kampagnen.

– Vi vil hjælpe annoncører med at få mest muligt ud af deres investering i kreativitet og de tunge mediebudgetter, som normalt er bundet op på aktivering af de internationale brand kampagner.

Kompleksitet kræver nye strategier og koncepter

Fortæl lidt om jeres baggrund?

– Vi har været en del af mediebranchen i mange år og har arbejdet med aktivering af globale brand-kampagner for annoncører. I takt med at kompleksiteten i international brand-aktivering er røget op gennem taget, har vi set et stigende behov for den slags rådgivning.

– Ni ud af 10 internationale brands får ikke det maksimale ud af deres kreative indhold, når de aktiverer det. Dette skyldes blandt andet en manglende viden om præmissen for succes med international brand-aktivering, og samtidig en manglende integration mellem kreativitet og aktivering.

– Det stod klart for os, at hvis vi skulle kunne imødekomme det behov, måtte vi træde ud af det etablerede reklame- og medie-system og skabe en ny tilgang til at løse problemerne på. På den måde kunne vi udvikle et nyt koncept, som bedre understøtter de udfordringer, der er ved at lancere kampagner på tværs af flere markeder, forsætter Jakob Stiegler.

Planlægning er et nøgleord

Hvad er det mere konkret, I har ”opfundet”?

– Vi har udviklet et orkestreringssystem, en proces, der gør det muligt for brands at være et skridt foran i planlægningen, uddyber siger Thor Otar, ligeledes Co-founder hos Mano.

– Det er et integreret forløb med brands og bureauer, hvor vi konstant evaluerer og optimerer aktiverings potentialet gennem strategiske og taktiske greb, og samtidig undgår de gængse fodfejl i hele forløbet via proaktiv projektstyring.

– Vi har i flere år arbejdet med en række instrumenter, og det er dem, vi har raffineret, fordi vi har trukket på vores erfaring med best practices i de komplekse markeds-situationer.

Så I erstatter kreative bureauer?

– Nej, bestemt ikke. Samspillet med det kreative bureau er altafgørende. Vi ved, hvor stor betydning det kreative arbejde har for at brands kan differentiere sig selv i markedet for opmærksomhed.

– Derfor er Mano skabt med det formål at sikre det kreative potentiale hos de bureauer, vi samarbejder med, og bane vejen for det indhold, der bedste muligt sikrer et markeds-fit for brandet.

– Samtidig har de bureauer, vi arbejder sammen med, også anerkendt værdien og behovet for integration mellem kreativitet og aktivering, og ikke mindst en partner de kan samarbejde med om at forstå idéens potentiale, drive kampagnen fremad, og navigere i de udfordringer, der altid opstår.

Forsman & Bodenfors blåstempler idéen

Ifølge Susanna Fagring, Senior Client Director hos Forsman & Bodenfors, har Mano fundet en position, der giver værdi i arbejdet med internationale kunder.

– Vi har arbejdet sammen med Mano på flere internationale projekter og for nogle af verdens største brands. På de projekter har vi set effekten af at koble det kreative arbejde vi laver, sammen med Mano’s strategiske evne til aktivering og forbruger-engagement, og til at holde alle leverandører på den røde tråd.

– Denne kombinerede indsats reducerer de organisatoriske og strukturelle barrierer for succes, hvilket mange internationale brands oplever, når de skal rulle store projekter ud på tværs af mange markeder.

International kampagne for Uber

I sidste uge lancerede Uber “Boxes”, selskabets første brand kampagne nogensinde. Kampagnen er udviklet af Forman & Bodenfors, og Mano var lead på orkestrering og aktivering. 

Som bekendt har Uber længe været fanget i et uvejr af dårlig omtale, så der var meget på spil, da F&B og Mano skulle udvikle og afvikle kampagnen på tværs af ni markeder i Asien, drevet af en global PR-fortælling.

– Denne kampagne er den første brand kampagne for Uber i Asien, siger Kunal Gupta, Digital Director UBER APACx.

– Når vi lancerer en stor indsats som Boxes, ønsker vi naturligvis maksimal effekt, men det er lige så vigtigt, at vi reducerer risikoen for ikke at trænge ordentligt igennem til forbrugeren.

– Vi kender Mano og deres evne til at balancere mange stakeholders på tværs af markeder, og netop de evner leverer på vores ønsker om maksimal gennemslagskraft i kombination med minimal risiko. 

Den rigtige reklame lever fint

Hvad er jeres holdning til reklamer?

– Reklamen har stadig en chance. VI tror på, at man kan nå rigtigt meget som brand, hvis man tager sin reklame alvorligt og erkender, at de skal lanceres med samme omhu som resten af de produkter, man lancerer sætte på markedet.

– Vi skabt Mano for at understøtte det med reelle værktøjer, der sikrer den viden, der oftest går tabt på tværs, når bureauer samles samtidig med, at annoncørerne bliver bedre til at prioritere forbrugerne. Resultat skulle gerne være, at forbrugerne og brands begynder at stole på hindanden igen, slutter Jakob Stigler og Thor Otar.