I disse dage sker der en hel del på den digitale awardfront herhjemme.  

Shortlisterne for de to digitale awardshows Danish Digital Award og DIAmanten er i luften, og tidligere i dag blev Digital-shortlisten fra Creative Circle offentliggjort.

Men der sker også ting og sager på den internationale award-front.

I går blev årets potentielle vindere nemlig offentliggjort for en af de største af slagsen, Webby Awards, hvor 3.000 indsendte arbejder fra 70 lande slås om at komme blandt de ni procent, der bliver nomineret (nominee) til en pris.

Dem, der ikke klarer sig helt så godt, men alligevel fortjener hæder, får en honoree, og vinderne offentliggøres ved en stjernespækket ceremoni d. 15. maj på Cipriani Wall Street i verdens reklamehovedstad numero uno, New  York.

Hello Monday atter i hopla

Og igen i år klarer danske bureauer sig ganske fornemt. Det gælder ikke mindst Hello Monday, der indtil videre har sit bedste år nogensinde i Webby-sammenhæng med hele seks nomineringer.

De falder i kategorierne Art (for Hollow), Corporate Social Responsibility (for Google Jigsaw), Music og Fan (for Residente) samt Best Use of Video or Moving Image og Best User Interface (for National Geographic).

Derudover blev Hello Monday belønnet med honorees i kategorierne Non-Profit (for The Nature Conservancy), Activism (for Google Jigsaw) og Best Visual Design – Aesthetic (for Residente).

I hver kategori uddeles der to priser: En People's Choice Award – som alle kan gå ind at stemme på – og den ”ægte” Webby Award, hvor det er dommerne, der bestemmer.

- Der er hård konkurrence i år. I de nominerede kategorier er vi bl.a. oppe imod The Metropolitan Museum of Art, YouTube Change Creators, Google, Discovery, Spotify, Vevo, Pandora, Pharrell Williams og Vanity Fair, siger Andreas Anderskou, Managing Director i Hello Monday.

- People's Choice Award er altid svær, da et enkelt tweet fra Pharrell eller Discovery går ud til millioner af followers. Derfor er det nok mest realistisk at sætte vores lid til dommerne, men måske er vi heldige. Det er blevet sværere og sværere at vinde, men vi håber, at vi kan få et enkelt projekt gennem nåleøjet ligesom sidste år, fortsætter Andreas Anderskou.

Masser af dansk

Ud over Hello Monday er der også masser af danske bureauer, der kækt svinger med Dannebrog ved web-VM.

Blandt disse er UncleGrey, der har fået en nominee i kategorien Display & Banner Advertising (for Cheapfligths), en honoree i Game or Application (for WAOO) og det samme i Product & Services (for Weber).

Også et andet dansk bureau med fine resultater gennem tiderne i Webby Awards-sammenhæng, Spring/Summer, gør sig atter en gang positivt bemærket.

Det blev til en enkelt nominering i kategorien Mobile Sites & Apps for gentænkningen af madkassen for Prepd, mens deres arbejde for Danske Rederiforening blev belønnet med en honoree i Best Use of Animation or Motion Graphics.

Dertil kommer nomineringer til Very i Branded Content (for Ford), Dwarf i Products & Services (for Qigo), skybrud.dk i Best use of Animation or Motion Graphics for Danish Crown og Great Works Copenhagen i Art  (for iseeu.org).

Det er i øvrigt andet år i træk, at Webby får fint besøg af en Dwarf-løsning.

I 2016 blev “Halifax: Burger on the Fly” honoree i kategorien Websites, Best User Experience.

Ydermere kommer en stribe øvrige honorees til de allerede nævnte danske bureauer og Saatchi & Saatchi Copenhagen i Public Service & Activism (For UNMAS, der er FN’s ”anti-landmine-enhed”)

Vi har helt sikkert ikke fanget alle de flotte, danske arbejder på shortlisten til årets web-VM, så giv jer endelig til kende, hvis I også er sluppet gennem nåleøjet.

Du kan selv se alle de nominerede og honorees ved Webby Awards her