Creative Circle Awards har offentliggjort 2017- shortlisten for Digital-kategorien, og ud af 127 indsendelser er 43 cases er kommet igennem juryernes nåleøje.

Særligt to bureauer skiller sig ud og snupper tilsammen lige omkring en tredjedel af alle finalepladserne.

Det drejer sig om UncleGrey, der har fået ni shortlister - heraf tre i Craft - og Hello Monday, der sætter sig på otte af slagsen - heraf to i Craft.

Lige efter følger Spring/Summer med fem shortlister (heraf to i Craft), Stupid Studio med tre – og fem bureauer og koalitioner med hver to shortlister: Hjaltelin Stahl, Hello Group/Trifork, Liquidminds/Sansir DK, MagicPeopleVoodooPeople/AIAIAI og Trouble/Molamil.

Dertil kommer otte bureauer/koalitioner med hver en enkelt shortliste, hvilket altså giver et samlet finalefelt på 43 cases, som nu skal kæmpe om de eftertragtede, runde CCA-trofæer.

Og konkurrencen er hård, lyder det fra en af juryformændene i Digital, Mathias Birkvad, der til daglig er Managing Director hos CP+B Copenhagen:

- Den digitale reklame er blevet voksen. Teknologi-fascinationen er overstået. Den digitale reklamejury har i år valgt at fokusere på den gode idé, der fortælles intelligent gennem brug af den digitale teknologis muligheder. Man vinder med andre ord ikke en cirkel, blot fordi man gør brug af den nyeste teknologi.

Niveauet i top
Der er da også meget andet end ”kun” teknologi i de shortlistede arbejder – der er oplevelser, historiefortællinger og sprudlende ideer at finde både i de ni digitale grundkategorier og de tre craft-kategorier, der hører til shortlisten.

Flere af de shortlistede cases tiltrækker sig i øvrigt netop nu også international opmærksomhed – fx er fire af Hello Mondays cases, to af UncleGreys, en Great Works-case og en af Spring/Summers cases netop også blevet udnævnt til henholdsvis nominee eller honoree ved dette års Webby Awards.

Og de tre juryformænd er enige: Niveauet på shortlisten er højt.

- Det gælder båden for den altid kompetente digitale jury og de arbejder, der er blevet sendt ind i de digitale kategorier – god kreativitet betaler sig tydeligvis. I flere af kategorierne er arbejdet oppe på et internationalt niveau vi kun kan være stolte af at vise frem ude i verden, siger Marcus Fuchs, co-founder, partner og Design Director i Trouble.

Pelle Martin, grundlægger, partner og kreativ direktør i Spring/Summer, er enig:

- Arbejdet, der er indsendt i år, følger en eksponentiel opadgående kurve i forhold til eksekvering af digitale løsninger, og det er lækkert at gå igennem så meget godt udført arbejde på tværs af alle de digitale kategorier. Her er niveauet helt i top, også når man kigger internationalt, siger han.

Plads til forbedring
Men hvad siger juryformændene så om bundniveauet?

- De bedste danske arbejder er i international topklasse. Vi ser en række gengangere - bureauer og virksomheder - der har omfavnet den digitale virkelighed, og igen i år præsterer på meget højt niveau. Men desværre er der stadig lidt for få af de rigtige gode arbejder, når vi fx sammenligner os med vores nordiske kolleger. Der ligger en stadig en opgave foran både kunder og bureauer, før vi kan fortælle hinanden, at vi også præsterer et højt bundniveau inden for digitale reklame, lyder vurderingen fra Mathias Birkvad.

Pelle Martin supplerer:

- Når man snakker relevans og den gode idé, kommer vi også godt efter det, men det er nok her at vi, over den brede kam, kan blive bedre, selvom vi havde en håndfuld arbejder, som man ikke kunne finde mange mangler ved.

Og hvis I skulle sætte et par ord på, hvordan kategorierne har fungeret i år?

- De nye og tilpassede kategorier har fungeret godt, men der er stadig plads til forbedring og udvikling, eftersom den digitale scene er i konstant forandring, siger Marcus Fuchs.

Pelle Martin uddyber:

- I enkelte kategorier oplevede vi større forskel på typen af det indsendte arbejde, og det kan være svært at sammenligne kunstprojekter med online aviser fx. Den slags er svært at komme udenom, men bestemt noget vi igen vil arbejde med, når vi formulerer kategorierne til næste år.

Og værsgo: Digital-shortlisten fra Creative Circle Awards 2017 - du kan også studere de enkelte cases hos Creative Circle Award her.

 

DIGITAL

 
 
       

Kunde

Titel

Bureau/Prod.selskab/Andre

 
       

Commerce Sites & Apps

     

Opsundbay

Opsundbay

Playdate Studio/I Like to Play

 

Bendy 10

Bendy 10

Hello Monday

 
       

Corporate Sites & Apps

     

IBC - International Business College

IBC - International Business College

Gejst Studio

 

The Nature Conservancy, CA

The Nature Conservancy, CA Website redesign

Hello Monday

 

Phosphene

Phosphene

Norgram/Koalition

 

Super16

Super16

Stupid Studio

 
       

Informational Sites & Apps

     

National Geographic

National Geographic - A Bear's-Eye View of Yellowstone

Hello Monday

 

Dansk Skibsreder Forening

Navigating Responsibly

Spring / Summer

 

Katie Paterson

Hollow website

Hello Monday

 

Universitetsavisen

Uniavisen.dk

Trouble/Plant

 

The FWA

The FWA

Hello Monday/Konform

 
       

Product Sites & Apps

     

HelloMind

HelloMind

Stupid Studio

 

The Apartment

The Apartment

Spring / Summer

 

Residente

Residente website

Hello Monday

 

Weber

Genesis II

UncleGrey

 

B&O Play

Beoplay M5 - Connecting Spaces

Spring / Summer

 
       

Digital Brand Experience

     

MobilePay

WeShare

Hello Group/Trifork

 

B&O PLAY

Code the Wave

Trouble/Molamil

 

Weber

Genesis II

UncleGrey

 
       

Digital Driven Campaigns

     

McDonald's Danmark

The Fast News – sandheden om McDonald's Danmark

DDB Copenhagen

 

Lust

Lust for Pride

UncleGrey

 

Visit Faroe Islands og Atlantic Airways

Sheep View

Liquidminds/Sansir Danmark

 

AIAIAI

TMA-2 Discovery

Magic People Voodoo People/AIAIAI

 

Ejner Hessel

Temperaturrabat

TBWA & BBDO

 

Cheap Flights

Drag Drop and Go

UncleGrey

 
       

Digital Products

     

HelloMind

HelloMind

Stupid Studio

 

Det Kriminalpræventive Råd & TrygFonden

Christmas Spotlights

HJALTELIN STAHL

 

SPACE10

Conversational Form

Space10/relax, we are the good guys

 
       

Digital Service & Utilities

     

MobilePay

WeShare

Hello Group/Trifork

 

AIAIAI

TMA-2 Discovery

Magic People Voodoo People/AIAIAI

 

Waoo

Donate Your Data

UncleGrey

 
       

Technology Driven Promo & Activation

   

Det Kriminalpræventive Råd & Trygfonden

Christmas Spotlights

HJALTELIN STAHL

 

Visit Faroe Islands og Atlantic Airways

Sheep View

Liquidminds/Sansir Danmark

 

Waoo

Donate Your Data

UncleGrey

 
       

User Experience Design (UX) (CRAFT)

     

Residente

Residente

Hello Monday

 

Dansk Skibsreder Forening

Navigating Responsibly

Spring / Summer

 

Weber

Genesis II

UncleGrey

 
       

User Interface Design (UI) (CRAFT)

     

Dansk Skibsreder Forening

Navigating Responsibly

Spring/Summer

 

Weber

Genesis II

UncleGrey

 

National Geographic

National Geographic A Bear's Eye View of Yellowstone

Hello Monday

 
       

Use of Technology  (CRAFT)

     

Waoo

Donate Your Data

UncleGrey

 

Space10

I see U

Great Works Copenhagen

 

B&O PLAY

Code the Wave

Trouble/Molamil